"Når vi hurtigere leverer varer, handler kunderne mere."
Sådan sagde Amazons CEO for Amazon Worldwide Stores, Doug Herrington, i går, da den amerikanske tech-gigant præsenterede en række nye teknologier, der dybest set skal gøre det lettere og mere overskueligt for forbrugere at købe varer online.
Amazon afslørede blandt andet deres nye VAPR-teknologi, Vision Assisted Package Retrieval – på dansk synsassisteret pakkefinding – som er designet til at reducere tiden, det tager at levere pakker.
Systemet fungerer ved, at der i bilens loft sidder en form for projektor, der lyser med et grønt spotlight på de pakker, som chaufføren skal aflevere ved hvert stop.
Det betyder, at chaufførerne ikke længere behøver at bruge tid på at arrangere pakkerne efter deres stop, læse labels og manuelt tjekke kundens navn og adresse.
VAPR har været under udvikling siden 2020 og var oprindelig udviklet til at finde pakker på Amazons enorme lagre uden brug af stregkode.
Siden er teknologien tilpasset og integreret med AI og navigationssoftware, så lampen lyser ned på pakken, når leveringsbilen er på den rette adresse.
Teknologien sparer chaufførerne mere end 30 minutter på en gennemsnitlig pakkerute og bliver implementeret i 1.000 Amazon-leveringsbiler i USA i starten af næste år.
Amazon har ikke annonceret noget om, hvorvidt teknologien vil blive lanceret i Europa.
Det er dog sandsynligt, at Amazon vil udvide teknologien til andre markeder, herunder Europa, hvis systemet viser sig at være effektivt i USA.
Amazon har tidligere fulgt denne model med andre teknologiske løsninger, hvor nye systemer først testes i hjemmemarkedet og derefter gradvist introduceres i andre regioner.
Udover VAPR-teknologien meddeler Amazon, at de snart udruller en ny AI-baseret funktion, der skal hjælpe kunder med at træffe bedre købsbeslutninger hurtigere.
Det nye system vil inkludere omfattende produktinformation og anbefalinger, der skulle kunne reducere tiden, kunderne bruger på at researche nye produkter online.