Seriøse spil med en dagsorden er målet for det nye danske spilfirma Serious Games, hvis første projekt er et spil om den blodige konflikt mellem Israel og Palæstina.
Bag spillet står blandt andet Simon Egenfeldt-Nielsen, der har skrevet en ph.d.-afhandling om potentialet for computerspil i uddannelsessektoren med kommercielle spil som udgangspunkt.
Med spilprojektet "Global Conflicts: Middle East" vil han vise, at et oplysende og seriøst spil godt samtidig kan være underholdende og appellere til det mere kommercielle publikum.
Prototype
- Målgruppen er ret tydeligt uddannelsessektoren, men hvis vi laver det her ordentligt, er der også mange spillere, som vil synes, at det er interessant at gå i gang med. Vi tror meget på, at man godt kan ramme begge målgrupper, siger Simon Egenfeldt-Nielsen.
Spilprojektet hænger tæt sammen et forskningsprojekt på IT-Universitet i København, som har fået 2,3 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd. Men der samarbejdes samtidig med en række eksterne kommercielle partnere. En privat investor har stillet kapital til rådighed.
Første opgave er at skabe en prototype af spillet. Prototypen skal til foråret bruges på de globale spilmesser til at skaffe de omkring syv til otte millioner kroner, det kræver at færdigudvikle spillet.
- Vi kommer til at sidde fem til syv mennesker og lave den prototype, og vi burde have kapital frem til minimum 1. marts 2006, fortæller Simon Egenfeldt-Nielsen.
Dansk samarbejdspartner
Serious Games har fundet sammen med det unge spilfirma Over The Edge, der med produktet Unity har skabt den software, der skal til for at drive et spil, også kaldet en game engine.
Konceptet i selve spillet er, at man kan vælge at spille som enten Israel eller Palæstina på det strategiske eller personlige plan.
Her bliver man stillet over for en masse af de aktuelle problemstillinger og man får samtidig konsekvenserne at se på det personlige plan.
Spillet skal således både indeholde selvmordsbomber og stenkastende demonstranter, selvom målet er at undgå voldelige handlinger.
Til pc og Mac
- Det bliver aldrig volden for voldens skyld. Det er den yderste konsekvens af en række handlinger, du foretager i spillet, og derfor mener vi, det er rimeligt, argumenterer Simon Egenfeldt-Nielsen.
Opgaverne i spillet bliver alt fra at komme igennem en kontrolpost til at få konfiskeret ejendom tilbage.
For at gøre spillet så korrekt som muligt har Serious Games allieret sig med en række eksperter, heriblandt Mellemøst-eksperterne Anders Jerichow og Herbert Pundik. Herudover samarbejdes blandt andet med IT-Universitet, FN-forbundet, Electronic Arts og Gentofte Kommune.
Hvis alt går vel og de nødvendige investorer dukker op, håber Simon Egenfeldt-Nielsen, at det endelige spil kan være klar til Mac og pc i slutningen af 2007.
Relevante link