Mornings. Så er Computerworlds fremskudte lyttepost mod syd atter i aktiv tjeneste. Vi har preppet hele weekenden, så nu bugner lagrene af alt muligt på dåse og flaske. Lyttebøjerne er selvfølgelig også pudset og poleret og sendt til overfladen, så nu er det bare om at komme i sving. Her får du ugens første briefing i klar tekst. God mandag til alle.
Dansk erhvervsliv halter efter Norge og Sverige med AI-implementering
Danske erhvervsledere er helt med på, at AI gør gode ting for værdikæderne. Men i forhold til Norge og Sverige er virksomhederne bagud på point, når det gælder faktisk implementering af AI.
Det siger Rina Castillo, direktør for Accentures danske afdeling for servicer til produktionsvirksomheder, til Børsen.
Hun fortæller, at danske virksomheder ligger på niveau med det generelle niveau i EU, som ifølge hende ikke er synderlig imponerende.
Datamængde og datakvalitet er de oplagte problemer for virksomhederne, siger hun. Rina Castillo mener dog, at vi står foran en slags ketchup-effekt, som vil ende med stærk udbredelse af generativ AI i Danmark.
Tidligere spionchef bliver en del af OpenAI’s bestyrelse
Den tidligere chef for den amerikanske efterretningstjeneste NSA, Paul Nakasone, træder ind i bestyrelsen for OpenAI, fortæller Techrunch.
Nakasone har en militær fortid. Han skal også være en del af sikkerhedskomiteen hos OpenAI.
OpenAI er blevet kritiseret for manglende sikkerhed, og håbet er, Nakasone kan hjælpe OpenAI med at gøre det bedre.
Socialt medie solgt for milliarder
Det knap så kendte sociale medie BeReal er blevet solgt for næsten fire milliarder kroner, skriver Techcrunch.
Køberen er det franske tech-firma Voodoo, som blandt andet arbejder med mobilspil
BeReal, der minder lidt om Snapchat, har cirka 25 millioner daglige brugere, som især findes i USA, Japan og Frankrig.
Adobe lader til at styre uden om AI-krise
Specialisten i billedbehandlings-software Adobe klarer sig rigtig godt for tiden, og det tages som tegn på, at selskabet klarer sig i konkurrencen fra AI-startups. Det skriver Reuters.
Adobe har forøget sine forventninger til årsomsætningen, og det har betydet en markant stigning på 16 procent i selskabets aktiekurs.
Adobe's AI-initiativer, heriblandt Firefly billedgenereringssoftwaren, er en succes, for eksisterende brugere opgraderer til dyrere abonnementer for at få adgang til de nye AI-værktøjer.