Den danske medie-branche danner fælles front mod AI-virksomheden OpenAI, som blandt andet står bag tjenesten ChatGPT.
”Vi vil have en godtgørelse for vores arbejde, som er blevet anvendt til at træne deres model,” lyder det fra Karen Rønde, direktør for medierettighedsorganisationen DPCMO (Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation), som repræsenterer 99 af landets medie-organisationer.
Imødekommes kravet ikke, er organisationen indstillet på at sagsøge AI-giganten, skriver tech-mediet Wired.
OpenAI har tidligere på året indgået data-aftaler med store europæiske mediehuse såsom tyske Axel Springer, franske Le Monde og spanske Prisa.
Efter et møde med OpenAI repræsentanter tidligere på året er det dog Karen Røndes indtryk, at den danske sprogområde ikke er nogen høj prioritet.
”Det blev gjort tydeligt, at fokus lå i den tyske, franske og spanske aftale samt naturligvis amerikanske aftaler,” siger hun og fortsætter: ”Der er så mange indholdsudbydere i andre regioner og de efterlades uden noget som helst.
For DPCMO er tid en afgørende faktor og man håber på at få en aftale i hus med både OpenAI og Google inden udgangen af næste år. Organisationen er i dialog med OpenAI’s juridiske repræsentant i Holland og afventer svar.
Hverken OpenAI eller Google har ønsket at kommentere sagen overfor mediet.