Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Det står klart, at virksomhedens rapportering af ESG-initiativer ikke længere er en "nice to have"-målsætning.
Tværtimod er disse ESG-initiativer et operativt lovkrav for at få lov til at drive virksomheden.Virksomheder står derfor midt i en omstilling, hvor kravene til håndtering af ESG-data bliver mere og mere komplekse. Fra designstadiet til genanvendelse, er det afgørende at have fuldstændig kontrol over disse data for at sikre, at ethvert produkt lever op til både de nuværende og fremtidige bæredygtighedskrav.
Tag Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som eksempel.
Med godkendelsen af CSRD i EU, er det blevet et lovkrav, at virksomheder skal fremlægge data offentligt.
Det nye direktiv er omfattende og vil række ind i alle hjørner af virksomhedernes værdikæder.
Der er tale om dataregulativer, der i sidste ende skal gøre det nemmere for investorer, borgere og andre interessenter at forstå, hvilken rolle de enkelte virksomheder spiller i det samlede klimaregnskab og hvordan de bidrager til bæredygtighed i samfundet.
Derfor stiller mange spørgsmålet, hvad skal vi gøre for at komme godt i gang med at efterleve kravene? Her kommer her tre anbefalinger til, hvordan du sikrer din virksomhed et godt udgangspunkt.
Skab tillid til dine ESG-data
Min første anbefaling er, at man som virksomhed erkender vigtigheden af præcist og pålideligt at kunne spore og rapportere data gennem hele deres produkters livscyklus.
Med andre ord, så skal man sørge for at kunne stole på data, både virksomhedens egne data og data, der kommer fra leverandører og øvrige samarbejdspartnere.
Virksomhederne skal handle nu for at integrere og mestre grøn datastyring, dels for at leve op til den nyligt vedtagne CSRD-lovgivning, men også for at løfte det fælles ansvar, vi alle har for at begrænse den globale opvarmning.
Der er simpelthen ikke nogen 'Planet B,' vi kan flygte til. Vi bliver nødt til at passe på den, vi har. Her er data nøglen for virksomheder til at drive dette ansvar.
For at håndtere denne udfordring effektivt, skal virksomheder begynde at udvikle en sammenhængende datastrategi, der integrerer avancerede datahåndterings- og analyseteknologier.
Dette vil muliggøre en præcis og kontinuerlig sporing af hvert produkts miljømæssige aftryk på et minimumsniveau - for eksempel på batch-niveau - og sikre, at alle produktionsmetoder og deres miljøpåvirkninger nøje overvåges og sammenlignes.
En sådan tilgang vil ikke alene sikre overholdelse af lovgivningen, men også forbedre virksomhedens troværdighed og forhold til deres kunder ved at demonstrere en autentisk forpligtelse til bæredygtighed.
Se ESG-initiativer i et holistisk perspektiv
Det er vigtigt, at virksomheder undgår at se CSRD-krav og andre ESG-initiativer som selvstændige tiltag og isolerede projekter, men mere som elementer af en samlet strategisk indsats i bæredygtighedens navn.
En ting er nemlig sikker. Der er mere ESG-lovgivning på vej.
Med introduktionen af det Digitale Produktpas (DPP), som fortsat er under udvikling og forventes færdigdesignet i 2025, vil kravene til dataudstilling blive endnu mere stringente.
Hvert produkt skal kunne dokumentere sit bæredygtighedsaftryk i realtid, hvilket placerer et større ansvar på producenternes skuldre.
Dette betyder, at virksomhederne skal opgradere deres nuværende modeller til at håndtere denne nye æra af datatransparens – et skift fra årlige eller kvartalsvise rapporter til kontinuerlig opdatering og verificering af data.
Anvend de rigtige værktøjer som en del af din datastrategi
Når det gælder integrationen af ESG-data i virksomhedens kerneoperationer, er det afgørende at vælge de rette teknologiske værktøjer.
Disse værktøjer skal understøtte en datastrategi, der – som nævnt tidligere - ikke kun adresserer nuværende compliance-krav, men også kan skalere i takt med fremtidige behov og dermed muliggør en agil tilpasning til nye regler, markedstendenser og måske endda også nye kommercielle forretningsmuligheder.
Inden man griber ud efter værktøjskassen, er det vigtigt at overveje, om der er en fornuftig sammenhæng mellem værktøjet, datastrategien og virksomhedens overordnede it-arkitektur. Man bør tage udgangspunkt i løsninger og værktøjer der baserer sig på en datacentrisk arkitektur og strategi.
Ved at koble eventuelle nye initiativer op på en solid dataarkitektur, der understøtter både daglige operationer og langsigtede strategiske mål, kan virksomheder sikre, at de ikke kun overholder reglerne, men også proaktivt kan anvende data til at drive bæredygtighed fremad.
Værktøjer som Microsoft Cloud for Sustainability kan hjælpe virksomheder med at opnå et overblik og dybere indsigter i deres ESG-data på forskellige niveauer.
Disse platforme tillader ikke blot opbevaring og analyse af enorme datamængder, men også skabelsen af interaktive dashboards, der visualiserer dataene og gør dem handlingsorienterede.
Dette sikrer, at beslutningstagere på tværs har adgang til relevante og pålidelige data, der kan guide dem mod en mere bæredygtig løsning.
Ved at tage styringen over virksomhedens ESG-data og integrere bæredygtighed dybt i dens forretnings- og produktmodeller, kan virksomheder ikke kun sikre overholdelse af gældende og fremtidige regler, men også skabe en stærkere forbindelse til deres kunder og samfundet som helhed.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.