Den danske pladebranches organisation, IFPI, er klar til at kigge nærmere på webbutikken Cd-Wow, som netop har etableret en dansk hjemmeside.
Cd-Wows koncept i Danmark er det samme, som allerede har givet succes i otte andre lande, nemlig billig film og musik samt billige spil sendt fra Hongkong.
På den nye danske hjemmeside kan man købe nye cd'er for 99 kroner inklusive forsendelsen, og slagtilbud koster kun 78 kroner. Selskabet er tidligere blevet kritiseret for at undgå told og moms ved først at sende varerne til det EU-land med den højeste bagatelgrænse.
Måske ulovligt
Og Hongkong-selskabet balancerer på kanten af lovgivningen, mener den danske pladebranches organisation, IFPI.
EU's Infosoc-direktiv, som også gælder i Danmark, betyder nemlig, at man ikke må importere og sælge cd'er og dvd'er fra lande uden for EU uden den officielle distributørs samtykke.
- I den udstrækning, at de baserer lave priser på ulovlig import, er det ikke holdbart. Vi undersøger det, for vi er ikke interesserede i at få undermineret den danske detailhandels eller de danske pladeselskabers eksistensgrundlag på grund af ulovlig import, siger marketingdirektør Jesper Bay.
I første omgang er Cd-Wows danske hjemmeside en kopi af den britiske hjemmeside, blot der er tale om danske priser.
Den brede befolkning
Til at varetage markedsføringen i Danmark er ansat Thue Nielsen, og han ønsker ikke at kommentere IFPI's vurdering af konceptet.
Han vil dog godt fortælle, at formålet med den danske side er at udbrede kendskabet i Danmark, efter Hongkong-selskabet kunne se, at danskerne var flittige købere på de udenlandske sider.
- Tidligere har Cd-Wow primært været for de personer, der bevægede sig meget på nettet. Vi vil gerne have fat i den brede befolkning, siger han.
Discount-butikken kommer få uger efter en rapport fra Konkurrencestyrelsen, der konkluderede, at danskerne betaler overpris for cd'er og dvd'er.
Kritiserer rapport
En af årsagerne er begrænsningen på at købe film og musik i udlandet, og styrelsen anbefalede derfor at gøre det lettere, eventuelt gennem ny lovgivning.
Rapporten er faldet i meget dårlig jord hos IFPI, som mener, at den baserer sig på løse tal.
- Man kan ikke basere et samfund på, at alting skal købes, hvor det er billigst. Jeg har svært ved at forestille mig, at man øger konkurrencen i Danmark ved at flytte omsætning til udlandet, siger Jesper Bay.
For Cd-Wow bliver udfordringen ikke bare at tage konkurrencen op med salget af cd'er i fysiske butikker. Netbutikken skal også konkurrere med de mange onlinetjenester, hvor Apples populære Itunes senest er åbnet i Danmark.