Et nyt EU-direktiv vil fra næste år pålægge virksomheder, at deres hjemmesider skal være tilgængelige for svagtseende og folk med andre typer handicap.
Kravene i direktivet, der hedder European Accessibility Act, træder i kraft i juni 2025, og ifølge den britiske avis Financial Times har mange virksomheder sat deres lid til, at en ny type værktøjer baseret på kunstig intelligens vil gøre dem compliant med de nye reguleringer.
Meget tyder dog på, at løsningen, der skulle gøre hjemmesiderne lettere at afkode med eksempelvis en skærmlæser, er utilstrækkelige.
Bliv compliant med én kode-linje
Ifølge avisen bruger op mod 360.000 virksomheder i hele verden - herunder store virksomheder som den franske luksusgigant LVMH - i dag værktøjerne. De mest udbrede hedder Userway, AudioEye, AccessiBe og EqualWeb.
Software-virksomheder bag de AI-baserede værktøjer hævder i deres markedsføring, at virksomhederne kan leve op til de nye lovkrav ved at blotte at indsætte en enkelte linje med kode på deres hjemmeside.
Amerikansk lov er guldstandard
EU er dog langt fra first movers med denne type regulering. For allerede på en varm sommerdag i 1990 underskrev USA's præsident George H. Bush på plænen foran Det Hvide Hus den banebrydende American With Disabilities Act (ADA).
Den betød, at amerikanere med handicap - mange år før andre lande gjorde sig lignende tanker - fik lige adgang til alle dele af samfundslivet.
Loven har siden tjent som guldstandarden for tilgængelighedslove, og den har betydet, at virksomheder som ikke har levet op til loven, kunne blive ramt af sagsanlæg.
Ifølge Financial Times har den type AI-værktøjer, der skal gøre hjemmesider tilgængelige, netop betydet, at virksomheder er blevet sårbare overfor sagsanlæg.
Således er antallet af amerikanske sagsanlæg mod virksomheder, som ikke lever op til kravene i ADA, blevet blevet mangedoblet de seneste år.
Helt konkret blev der i 2023 anlagt 4605 af denne type sager, og mere end 900 sagsanlæg var specifikt rettet mod store selskaber, der ikke sikrede at borgere med handicap havde lige adgang til digitalt indhold.
Advarsel fra EU
EU advarede sidste år helt konkret mod, at virksomhederne stoler blindt på denne type værktøjer baseret på kunstig intelligens
“Påstande om at, en hjemmeside er i fuld overenstemmelse med reglerne uden manuel indblanding, er ikke realistisk,” lød det fra EU i en guide til europæiske udviklere, som blev udgivet sidste år.
Flere tilgængelighedseksperter vurderer ligeledes over for Financial Times, at denne type produkter endnu ikke er på et niveau, hvor de er i stand til at gøre hjemmesider compliant uden, at der også er mennesker, som bidrager til at tilpasse hjemmesiderne.
“Der hvor det går galt, er når producenterne fortæller dig, at de vil sikre dig mod at blive retsforfulgt eller at de vil fikse tilgængelighed 100 procent for dig,” siger Léonie Watson, der selv er blind og medstifter af konsulentvirksomheden TetraLogical, til Financial Times.
Erkender: Kan ikke løse alle problemer
Timothy Springer, der har stiftet tilgængelighedshedsværktøjet Level Acces, som netop er blevet opkøbt af Userway, anerkender overfor Financial Times, at teknologien har sine begrænsninger.
Han slår samtidig fast, at selskabet ikke forventer at kunstig intelligens kan løse samtlige tilgængelighedsudfordringer i den nærmeste fremtid.
“Men vi er optimistiske, når det handler om kunstig intelligens' potentiale til at forbedre tilgængeligheden af digitalt indhold som led i en bredere og mere integreret tilgang,” siger han til avisen.