Apple har altid holdt Apple App Store i stramme tøjler og krævet at være med ved bordet hos de apps, der tjener penge via app-butikken.
Men det kommer til at ændre sig nu.
Apple åbner nemlig nu for første gang for, at selskaberne bag de store musikstreaming-apps får mulighed for at komme i kontakt med Apple-brugerne direkte og uden om Apple.
Det sker blot få uger efter, at EU med den nye Digital Market Act i hånden tildelte Apple en kæmpebøde for overtrædelse af de nye regler.
Med den nye lempelse vil streaming-selskaberne få mulighed for at kontakte Apple-brugerne, der har downloadet deres respektive apps fra Apple App Store, direkte med besked om alternative måder til indkøb af de digitale services, som de hver især sælger.
Konkret vil eksempelvis Spotify dermed kunne indføje en knap i sin Apple-app eller via Apple App Store kunne sende brugerne et link til sit eget website, hvor brugerne så vil kunne købe musik uden om Apple.
Apple har tidligere blokeret for netop Spotifys forsøg på at nå ud til brugerne med besked om alternative betalings-muligheder uden om App Store.
Apple meddeler, at den nye mulighed åbner for ‘endnu mere fleksibilitet’ på streaming-markedet.
Der er dog fortsat en begrænsning. I hvert fald skriver Politico, at Apple fortsat vil opkræve en kommission på 27 procent, hvis det alternative salg bliver gennemført inden for syv dage efter, at en bruger har åbnet det link, der fører væk fra App Store.
EU er for tiden ved at undersøge, om denne betingelse er i overenstemmelse med lovgivningen.