Forleden sagde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) undskyld til en hel generation af børn og unge, som har været ofre for en digitaliseringsbegejstret og naiv tid.
Det er helt på sin plads. Tak for det, Mattias.
For hvor folkeskolen skal skabe fordybelse og muligheden for at lære at lære, har en uhellig alliance af usikre lærere, forældre og politikere i stedet aktivt skubbet på for at digitalisere - også selvom resultaterne allerede i 2013 viste, at introduktion af tablets lige frem kunne skade elevernes læring.
Det ved jeg, for Computerworld advarede allerede mod udviklingen for 10 år siden.
Det var den gang, hvor elever i tusindvis fik udleveret tablets af rare og velmenende politikere. Målet var diffust, men alle kunne lide at få en iPad.
Og skulle man, som denne skribent gjorde i en skolebestyrelse for fem-seks år siden, driste sig til at udfordre det kloge i at bruge de enormt forstyrrende mobiltelefoner som selve omdrejningspunktet for undervisningen, blev man betragtet som en lidt lattervækkende maskinstormer.
Digital natives findes ikke
Det virkede næsten som om, at jo mindre undervisere og forældre vidste om it - jo mere forhippede var de på at digitalisere undervisningen.
Dunning-Kruger effekten for fuld afterburner - og en opfattelse, der ledte til det latterlige begreb om ”digital natives”.
Det er et begreb, som enhver, der har set en gennemsnitlig 14-årig prøve at betjene andet end TikTok og YouTube på deres telefon, ved ikke findes.
At mange it-professionelle undervejs har været skeptiske, kan ikke overraske.
For vi har altid vidst, at det er direkte naivt at tro på forandring ved at droppe 300 hvide Apple-kasser af ved skoleporten og så tage tilbage til rådhuset.
Det er i det hele taget temmelig håbløst at tro, at årgange af unge mennesker af sig selv får bedre undervisning og pasning eller bliver bedre til teknologi på grund af iPads.
TopGun giver ikke flyvefærdige piloter
Det ville svare til, som undertegnede skrev i 2013, at man viste TopGun-filmene til alle danske 7. klasser i sikker forvisning om, at de unge nu kunne mestre kampfly efter endt skolegang.
Så undervisningsministerens undskyldning er helt på sin plads.
Også selvom intentionen var god nok. For vi har brug for at nuværende og kommende generationer mestre digitale færdigheder.
Men de færdigheder handler om at forstå, forholde sig kritisk til og kunne arbejde med digitale værktøjer hvor det giver mening.
På lige linje med andre vigtige værktøjer som matematik, idehistorie og sprog – alt sammen områder der som it giver adgang til andre måder at forstå, reflektere og handle.
De værktøjer kunne de blindt teknologibegejstrede godt selv have brug for.