Konkurser og bristede forventninger på antenne- og bolignet-markedet har vist sig at være en god forretning for telekoncernen A+, som er klar til at tage over, hvor konkurrenterne glippede.
- Vi går ud og hjælper boligforeninger, der er kommet i klemme, fordi andre ikke kan levere varen længere. Det er område, hvor man kan sige, at vi får glæde af, at andre er lidt for optimistiske, siger administrerende direktør Henrik Lind.
Telekoncernen A+ blev dannet i juli sidste år, da selskaberne A+Arrownet, A+Telecom og A+Networks blev samlet under samme paraply.
Opkøb
Bredbånd og telefoni til antenne- og boligforeninger har fra begyndelsen været det største fokusområde, og selskabet har i dag omkring 32.000 kunder på bolignet-området.
Nogle af dem er kommet til gennem opkøb.
A+ overtog blandt andet kunder efter konkursen i skandaleramte Kabelnettet.dk og har i alt hjulpet i omegnen af 25 antenne- og boligforeninger.
- Det skyldes, at vi har vores FWA og trådløse løsning. Vi kan i princippet sende en tekniker ud, og et par timer senere er de på nettet, fortæller Henrik Lind.
A+ har gennem et samarbejde med netværksleverandører Globalconnect sit eget fibernetværk, der dækker 75 danske byer.
Hertil kommer trådløs FWA-teknologi, som i dag udgør knap 10 procent af forretningen.
Økonomien er vigtig
Netop på grund af konkurrencen på markedet går Henrik Lind meget op i at have en sund økonomi. I 2004 blev det til et koncernunderskud på knap en million kroner, men det skal vendes i år.
- Vi brugte mange penge sidste år på at investere. Vi satser på, at vi kommer ud med sorte tal for hele koncernen i år, siger Henrik Lind.
Ifølge ham nærmer omsætningen sig med hastige skridt et trecifret millionbeløb i koncernen, der har 65 ansatte.
Budskabet til antenne- og boligforeninger er billigt bredbånd i form af en symmetrisk forbindelse på to megabit i sekundet til 99 kroner om måneden. Hertil kommer telefoni for 39 kroner om måneden.
Langt den største del af selskabets omsætning stammer da også fra det område.