Ben Mezrich har i snart to årtier fremlagt den ene delikate skandale i bogform efter den anden. Fra ”Bringing Down the House” – om seks MIT-studerende, der sprængte banken i Las Vegas’ kasinoer til bogen om Facebook, ”The Accidental Billionaires”.
I 2010 blev sidstnævnte filmatiseret med titlen ”The Social Network”.
Nu er tiden kommet til en rundbarbering af multimilliardæren Elon Musk og Twitter, eller rettere X.
Navneskiftet i sommeren 2023 er blot en af de utallige forandringer, Musk har indført, siden han overtog mediet i 2022.
I ”Breaking Twitter” tager Mezrich os ind bag bagtæppet, hvor alt synes at være i opbrud. Ansatte beretter om en horribel overarbejdes-kultur og evig frygt for, hvad Elon Musk kan finde på.
Måske Musk tager mantraet ”Move fast and break things”, lanceret af Facebooks Mark Zuckerberg, lovlig bogstaveligt.
Som et hyperaktivt barn skal Musk (i overført betydning) hive i alle håndtag og trykke på samtlige knapper, når det gælder Twitter.
Resultater er en syndflod af ændringer indefra. Fra massefyringer, brugerafstemning om genåbning af ex-præsidents Donald Trumps profil til abonnenter på det eftertragtede blå logo af en fugl; dvs. tegnet på, at en profil er verificeret og ikke falsk.
Siden kom udskiftning af navn og logo til X. Måske ikke overraskende taget i betragtning, at Elon Musk er glad for bogstavet og i 2020 navngav sin søn X Æ A-12.
Mezrich har noget af en opgave med at konkretisere, hvad målene for X egentlig er. Ledelsen er blevet mere og mere lukket omkring Musk og hans inderkreds.
Selvsagt giver bogen intet svar på, om Musk formår at hæve X til nye højder, eller om mediet i sine nye klæder vil fejle dybt og inderligt.
Den digitale kirkegård er et dystert sted. Tænk blot på Apples Newton, Google Glas og MySpace.
Bog: Breaking Twitter: Elon Musk and the Most Controversial Corporate Takeover in History / Forfatter: Ben Mezrich