Macromedia: HTML bremser dansk e-handel

Utilstrækkelig web-teknologi bremser forbrugernes lyst til at handle over nettet, advarer softwarefirmaet Macromedia. Selskabet er på vej med en storstilet kampagne, der skal lokke danske firmaer til i stedet at bygge deres webbutikker op omkring teknologien Flash.

Handlen over nettet kunne være langt større, hvis det var simplere at gennemføre et køb og ikke krævede, at man minutiøst skulle gennem ti forskellige skærmbilleder undervejs.

Det er budskabet fra softwarefirmaet Macromedias europæiske marketingdirektør, Jan Vels Jensen, der netop har gæstet sit hjemland Danmark.

Macromedia ser web-browseren og teknologier som HTML og Javascript som et skridt bagud i forhold til brugervenlighed og foreslår i stedet at bruge selskabets Flash-teknologi til at skabe brugervenlige netbutikker.

- Vi har en arkitektur, hvor det er blevet for kompliceret for brugerne at gå på nettet og søge og handle. Lad os prøve at gøre oplevelsen for brugeren mere simpel. Der er brug for en revolution på front-end, mener Jan Vels Jensen.

Brugere hopper fra

Nethandel har ellers rimelig succes i Danmark, hvor 60 procent af netbrugerne ifølge Danmarks Statistik har handlet på nettet.

Som argument peger Jan Vels Jensen dog på, at over 70 procent af alle brugere generelt hopper fra, inden de afslutter købsprocessen på nettet.

Macromedia har derfor udviklet serverproduktet Flex, som skal gøre det let at skabe et netbutik, der bruger Flash. Med Flash er det muligt at gennemføre hele handlen i et enkelt skærmbillede.

Flex-serveren kobles op til en virksomheds andre it-systemer via åbne standarder som J2EE og sørger så for kommunikationen til selve netbutikken.

- Flex tager alt det komplicerede og gør det til Flash for slutbrugeren, siger Jan Vels Jensen.

Produktet har to år på bagen, men ingen danske webbutikker er endnu hoppet med på indkøbsvognen.

Flex er da også sværere at sælge end traditionelle Macromedia-produkter, fordi selve butikken skal udvikles til den enkelte kunde, selvom en stor del af den nødvendige kode ligger klar som skabeloner.

Jagter systemintegratorer

Macromedia er derfor ved at lede efter systemintegratorer, der kan hjælpe med at sælge og udvikle systemet til de enkelte kunder.

Håbet er, at en ny storstilet kampagne skal hjælpe med at få danske kunder.

- Vi har en meget stor kampagne rettet mod 25.000 virksomheder i Skandinavien om to til tre uger, og jeg håber, at vi får 50 virksomheder, som begynder at kigge seriøst på det, siger Jan Vels Jensen.

Udgifterne for en virksomhed begynder ved 60.000 kroner for den tekniske platform, hvortil kommer udviklingsomkostninger.

Macromedia har ekstra tiltro til Flex-produktet, efter SAP for halvanden måned siden på det tyske selskabs store konference i København annoncerede, at Flex fremover integreres i SAP Netweaver.

- Uanset om vi i forvejen havde utroligt mange referencer, så er det en validering, når SAP bygger det ind i sin infrastruktur, siger Jan Vels Jensen.

Blandt referencerne er Vodafone i Tyskland, som har brugt Flex til at skabe et område, hvor man kan finde frem til den rette mobiltelefon.

44-årige Jan Vels Jensen har arbejdet for Macromedia i 10 måneder. Han har tidligere været i Oracle i otte år, inden han drog til USA, hvor han i knap fire år blandt andet arbejdede for Klaus Holse Andersen, der nu har en europæisk chefstilling hos Microsoft.

Relevante link

Eksempel på tysk Flex-webbutik (klik på Handyfinder til højre)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere