Handlen over nettet kunne være langt større, hvis det var simplere at gennemføre et køb og ikke krævede, at man minutiøst skulle gennem ti forskellige skærmbilleder undervejs.
Det er budskabet fra softwarefirmaet Macromedias europæiske marketingdirektør, Jan Vels Jensen, der netop har gæstet sit hjemland Danmark.
Macromedia ser web-browseren og teknologier som HTML og Javascript som et skridt bagud i forhold til brugervenlighed og foreslår i stedet at bruge selskabets Flash-teknologi til at skabe brugervenlige netbutikker.
- Vi har en arkitektur, hvor det er blevet for kompliceret for brugerne at gå på nettet og søge og handle. Lad os prøve at gøre oplevelsen for brugeren mere simpel. Der er brug for en revolution på front-end, mener Jan Vels Jensen.
Brugere hopper fra
Nethandel har ellers rimelig succes i Danmark, hvor 60 procent af netbrugerne ifølge Danmarks Statistik har handlet på nettet.
Som argument peger Jan Vels Jensen dog på, at over 70 procent af alle brugere generelt hopper fra, inden de afslutter købsprocessen på nettet.
Macromedia har derfor udviklet serverproduktet Flex, som skal gøre det let at skabe et netbutik, der bruger Flash. Med Flash er det muligt at gennemføre hele handlen i et enkelt skærmbillede.
Flex-serveren kobles op til en virksomheds andre it-systemer via åbne standarder som J2EE og sørger så for kommunikationen til selve netbutikken.
- Flex tager alt det komplicerede og gør det til Flash for slutbrugeren, siger Jan Vels Jensen.
Produktet har to år på bagen, men ingen danske webbutikker er endnu hoppet med på indkøbsvognen.
Flex er da også sværere at sælge end traditionelle Macromedia-produkter, fordi selve butikken skal udvikles til den enkelte kunde, selvom en stor del af den nødvendige kode ligger klar som skabeloner.
Jagter systemintegratorer
Macromedia er derfor ved at lede efter systemintegratorer, der kan hjælpe med at sælge og udvikle systemet til de enkelte kunder.
Håbet er, at en ny storstilet kampagne skal hjælpe med at få danske kunder.
- Vi har en meget stor kampagne rettet mod 25.000 virksomheder i Skandinavien om to til tre uger, og jeg håber, at vi får 50 virksomheder, som begynder at kigge seriøst på det, siger Jan Vels Jensen.
Udgifterne for en virksomhed begynder ved 60.000 kroner for den tekniske platform, hvortil kommer udviklingsomkostninger.
Macromedia har ekstra tiltro til Flex-produktet, efter SAP for halvanden måned siden på det tyske selskabs store konference i København annoncerede, at Flex fremover integreres i SAP Netweaver.
- Uanset om vi i forvejen havde utroligt mange referencer, så er det en validering, når SAP bygger det ind i sin infrastruktur, siger Jan Vels Jensen.
Blandt referencerne er Vodafone i Tyskland, som har brugt Flex til at skabe et område, hvor man kan finde frem til den rette mobiltelefon.
44-årige Jan Vels Jensen har arbejdet for Macromedia i 10 måneder. Han har tidligere været i Oracle i otte år, inden han drog til USA, hvor han i knap fire år blandt andet arbejdede for Klaus Holse Andersen, der nu har en europæisk chefstilling hos Microsoft.
Relevante link
Eksempel på tysk Flex-webbutik (klik på Handyfinder til højre)