Undersøgelser taler deres tydelige sprog. Næsten halvdelen af millennials og Gen Z følger en eller flere influencere på sociale medier.
Ikke færre end 40 procent af generationen født efter 1981 er villige til at godtage eller købe det produkt (eller budskab), en influencer promoverer.
Med så overvældende en succesrate er de glade amatører blevet en magtfaktor på flere planer. Journalist ved Washington Post, Taylor Lorenz, sammenfatter nu historien bag influencerne i sin debutbog ”Extremly Online”.
Lorenz har 10 års journalistisk erfaring i bæltet, når det gælder internetkultur.
”Extremly Online” afdækker tiden fra internettets barndom til nutidens uendelige udbud af digitale salgsboder. Herfra promoverer influencerne alt fra sodavand til hudcremer.
Millioner opsøger YouTube, TikTok og lignende platforme som primær tilkørselsrampe til informationsmotorvejen.
Hvad, de støver op der, sendes også videre offline. En anbefaling IRL blandt venner og familie har langt større indflydelse, end vi tror, når vi vælger mellem læskedrik A og læskedrik B.
De smarteste blandt brands har allerede lugtet lunten og hyrer amatører med charme, kant eller personlighed til at sælge varen, fremfor et professionelt (gammeldags) pr-bureau.
Mødre var de første til at hoppe på blogging-bølgen. I dag kan unge influencere hoppe af hamsterhjulet og leve af selvskabt indhold. Ifølge Lorenzs er udviklingen ikke mindre end et gigantisk skælv i den moderne økonomis tektoniske plader.
Og vi har ikke set det hele endnu.
Titel: Extremely Online: The Untold Story of Fame, Influence, and Power on the Internet
Forfatter: Taylor Lorenz