Lyd er tæt forbundet med følelser.
Den dybe bas, der rumler, minder os om de hjerteslag, som vi hørte i livmoderen.
Lyde mellem 3.000 og 5.000 hertz virker trættende i længden. Men det er også her, at du biologisk er fintunet til at høre lyden af spædbørns gråd - hvilket engang har givet artens overlevelse en lille vigtig fordel.
Det er i de høje toner, at detaljerne gemmer sig. Men uden bas og mellemtone er de skarpe tynde lyde bare irriterende og ubehagelig støj.
Til sammen er det musik. For sig selv er det bare lyde.
Og lyd har Harman Kardon haft styr på, siden Sidney Harman and Bernard Kardon i 1953 hver investerede 5.000 dollars i det, som endte som Harman Kardon.
75 år senere er firmaet fortsat dybt involveret i lyd, med udviklingsafdelinger over det meste af verden og som en del af familie, der også indeholder mærker som JBL, AKG og Bang & Olufsen Automotive - alt sammen ejet af Samsung-koncernen.
Det kan derfor virke overraskende, at Christian Schluender, Senior Vice President for Harman Kardons globale designstudier, sammenligner firmaets højtalere med møbler.
”Vi kigger ikke på trends, men på bevægelser. Det er mere som et møbel, hvor vi ser på den lange bane. Der er jo ikke nogen, der skifter deres møbler ud hvert halve år," siger han til Computerworld.
For det hæderkronede lydfirmas design-boss handler det om at se ud over i dag og i morgen:
"Udfordringen er, at når du taler med brugere, så fokuserer de på nu og her. Spørger vi dem om, hvad de vil have, så svarer de på, hvad de har brug for i morgen baseret på, hvad de ikke har i dag.”
Det fortæller Christian Schluender, da Computerworld mødte ham i Schweiz i forbindelse med lanceringen af de tre nye højttalere Aura Studio 4, Go + Play 3 og den lille bærbare Luna.
Det er høtjtalere i prislaget mellem 1.400 kroner og 3.000 kroner og derfor lige lidt over impulskøb, men stadig uden, at det stikker helt af.
Og netop det prispunkt er ikke tilfældigt:
”Det ville være supernemt at designe noget, som koster 2.000 dollars. Men når vi ser på et produkt, så ved vi, hvad det såkaldte sweet spot er for designsproget," siger Christian Schluender.
"Vi bruger måske et dyrt og eksklusivt stof. Men på grund af vores størrelse kan vi lave storkøb og bestille det helt specifikke produkt vi har brug for hos underleverandører," fortæller Christian Schluender.
Han gør det også klar, at der typisk sker rigtigt mange iterationer, før balancen mellem pris, funktioner og kvalitet er på plads.
Langt perspektiv
Selv om markedet for forbrugerelektronik ofte er drevet af hypes som 3D eller bøjede skærme, så er Harman Kardons perspektiv, ifølge Christian Schluender, længere:
”Når du designer efter det nyeste nye, så skal du komme op med et nyt produkt hver halve år. Derfor er din design-cyklus typisk på 18 måneder," siger han.
"Men arbejder du med bevægelser i stedet for trends, som vi gør, så bruger du mere tid i udviklingsprocessen. Den tid bliver især brugt i akustik-laboratoriet. Vi designer vores enheder til at stå i dit hjem i fem eller 10 år. For at det kan ske, så skal enheden være relevant. Derfor er der rigtigt meget frem og tilbage for at få det helt rigtigt," siger han.
"At lancere tre enheder på én gang en stor ting for os - det har taget år at komme hertil.”, slutter Christian Schluender.
Computerworld var inviteret til Montreux af Harman Kardon. Læs mere om Computerworld og rejser her.