Det svenske datatilsynet Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har udstedt et såkaldt administrativt sanktionsgebyr på 13 millioner svenske kroner eller omkring 8,2 millioner danske kroner til den store svenske mediekoncern Bonnier.
Det skriver det svenske datatilsyn på sin hjemmeside.
Ifølge IMY har Bonniers nyhedsmedie Bonnier News indsamlet persondata fra forskellige kilder, som efterfølgende er blevet brugt til målrettet annoncering på nettet, telefonsalg og markedsføring via fysisk post.
Købte data eksternt
Helt konkret har Bonnier ifølge myndigheden gjort brug af data om køb foretaget hos andre virksomheder i Bonnier-koncernen samt data om internetbrugernes adfærd på virksomhedernes hjemmesider, og de data er i nogle tilfælde bliver kombineret med persondata som er købt eksternt.
Det er eksempelvis data om kundens køn, bopæl, bilejerskabet, livsfase købekraft og boligtyper.
“Kunderne, der fået persondata registreret, kan ikke forvente, at data om deres adfærd bliver indsamlet til markedsføringsformål alene fordi de besøger en webside," siger Ulrika Bergström fra IMY til det svenske datatilsyns hjemmeside.
"De kan heller ikke forvente, at deres adfærdsdata kombineres med oplysninger fra en anden købssituation eller oplysninger indhentet fra andre registre med det formål at blive kontaktet til telefonsalg eller direkte markedsføring. Efter IMYs vurdering kræver en så omfattende profilering samtykke," siger hun.