Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
It bliver nogle steder betragtet som noget besværligt og dyrt.
Som en direktør sagde til mig engang, da vi diskuterede, om vi skulle opgradere en gammel it-applikation: "It er ligesom at male en dør - det kan vi gøre næste år".
Selvfølgelig - men dine bremser på din bil skal jo også skiftes, ellers kan du ikke køre videre.
Men hvordan får vi dialogen med bestyrelsen?
Jeg har fremstillet denne model som udgangspunkt for dialog.
Der er to modpoler
1: Vi har nogle it-omkostninger, vi kan øge eller reducere
2: Vi ønsker vækst og værdiskabelse i virksomheden
Lad mig prøve at uddybe de enkelte kasser.
Der kan være mange andre aspekter som EDI, ESG og it-sikkerhed og så videre, og modellen kan fyldes ud med jeres applikationer og forretningssystemer:
Lave it-omkostninger og lav vækst
Virksomheder kan blive ramt af økonomisk nedgang, som vi så under corona, krigen i Ukraine eller på grund af dalende købekraft hos deres kunder.
Når vi står i den situation, kan it se på, om programmer, applikationer og licenser kan reduceres eller fjernes.
Det er forhåbentlig kun i en kort periode, man skal bevæge sig nede i den del af matrixen.
Øgede it-omkostninger og lav vækst
Desværre ser vi virksomheder gå i gang med at implementere nye it-systemer uden formål og ejerskab for projektet.
I en virksomhed, jeg var ansat i, gik kvalitetschefen i gang uden orientering at købe et kvalitets- og dokumentstyringssystem. Da vi skulle i gang med implementeringen, kom it på banen.
Der var ingen sammenhæng i processerne, og da vi indledte med de første test med kunderne sagde de, at de havde deres egne kvalitetssystemer, så de vil ikke bruge vores til at registrere reklamationer i.
Der var ikke andet at gøre end at få projektet stoppet, inden omkostningerne løb løbsk.
Lave it-omkostninger og høj vækst
Nogle af de steder, jeg ser man virkelige kan optimere og hjælpe set fra it, er følgende:
Udnyt dit CRM-system ved at sikre, man har de rette kontaktpersoner (beslutningstagerne) inden i systemet, samt at der er fokus på at registrere den næste salgsaktivitet.
BI - lav proaktive rapporter, så man får fanget, hvilke kunder køber mindre, hvilke varer bevæger sig langsomt, eller om der er nogle segmenter, der ikke vækster, som vi planlagde.
Derfor - få lavet de proaktive rapporter, der skaber værdi og øger indtjeningen i jeres virksomhed.
RPA - få nu kontorrobotterne til at overtage de administrative, gentagne processer, som ingen medarbejdere synes er sjove. RPA kan frigive en masse administrativ tid, og business casen er ofte ekstrem god.
Høje it-omkostninger og høj vækst
Hvis man ser it som hjælp til at udvikle forretningen, er der mange muligheder.
For eksempel:
- En webshop, der giver adgang til nye markeder.
- En produktkonfigurator, så kunden hurtigt kan konfigurere og få en hurtig pris.
- App - giver måske kunden muligheder for selvbetjening eller adgang til nye serviceydelser.
Som virksomhed skal du beslutte, hvilken kasse man vil være i, samt hvad skal der til for at flytte sig derhen.
Gode råd:
- Tænk penge, tid og ressourcer sammen.
- Udnyt de data, i har i virksomheden, til øget kundeaktivitet.
- Mange vækstmuligheder opstår, når man integrerer it med app, webshop og selvbetjeningsportaler.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.