Hvert eneste minut uploades mere end 500 timers indhold til YouTube – svarende til 82 års video pr. døgn! – og alene i 2022 omsatte den Google-ejede virksomhed for knap 30 milliarder US dollar.
Der er endda opstået et øgenavn for en opportunistisk, hurtigtgående type, der udnytter navn og status til at promovere sig selv eller sælge børn og unge ting, de egentlig ikke har brug for, nemlig ”en YouTuber.”
Det er svært at overvurdere den rolle, YouTube har spillet for den måde, vi bruger teknologi og internettet på. Alligevel lever videoplatformen et langt mere diskret liv end andre Social Media-giganter som Facebook/Meta eller YouTubes kinesiske konkurrent TikTok, der begge har fået læsterlige klø af offentlighed og myndigheder gennem de seneste år.
Så hvad er YouTube egentlig for en størrelse, hvad er virksomhedens prioriteter og hvordan agerer den?
Det søger Bloombergs techjournalist Mark Bergen at give et svar på i ”Like, Comment, Subscribe: Inside YouTube's Chaotic Rise to World Domination”, der udkom i september.
Mark Bergen har fuldt Google og dets datterselskaber tæt gennem mange år, og i bogen tegner han et portræt af YouTube som en virksomhed, hvis topledelse bag murene har gjort deres yderste for at sætte sig tungt på internetbåren underholdning.
Ligesom YouTube har gjort sig betydelige anstrengelser for at optimere indholdsalgoritmen, så brugerne bevidstløst bliver hængende time efter time – mens kattevideoer, reklamer, hobbytips, reklamer og babyer, der falder ned af stole, flimrer videre i en uendelig strøm.
Derimod har ledelsen ifølge forfatterens vurdering været knap så flittig med at minimere de enorme mængder misinformation, ævl og kævl, man også lægger serverplads til.
I bogen fortæller forfatteren hele historien fra tiden som kronisk underfinansieret startup i rotteplagede kontor over Googles opkøb og til det moderne YouTube, som det har formet sig de seneste ti år under Susan Wojcicki (der fratrådte som CEO i februar).
Ligeledes får man et rids af de kontroverser, personer og hændelser, der har præget firmaet fra dets første år til dets nuværende status som klodens førende indholdsplatform.
Men det kan man altså læse meget mere om i ”Like, Comment, Subscribe.” Vil man lægge ud med en kortere version af forfatterens konklusioner, så se eventuelt dette korte interview med ham – naturligvis på YouTube.
Titel: Like, Comment, Subscribe: Inside YouTube's Chaotic Rise to World Domination / Forfatter: Mark Bergen