Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Der er fortsat massive problemer med it-projekter. Disse problemer videreføres og påvirker teknologiske anskaffelser.
For eksempel køb af diverse it-anskaffelser vedrørende ERP-, cloud-, netværk-, software-, hardware-, vedligeholdelses-, drifts-, konsulent-, cybersikkerhed-følsomt forsvars-, sikkerhedsudstyr og services.
Kontrakter om teknologiske anskaffelser er ofte ensidigt formuleret, hvor risici kun er tildelt den ene part. Disse kontrakter udformes ofte med den éne målsætning at minimere de juridiske risici.
Der udformes således juridiske perfekte teknologikontrakter, som kan minimere kundernes risici, og som kan håndhæves ved retten – uden at disse kontrakter samtidig giver mulighed for, at parterne kan opnå deres fastsatte gevinster og forretningsmæssige målsætninger.
Derfor kan kontraktperioden være omfattet af langstrakte, dyre og konfliktfulde tvister og retssager.
Endvidere kan risici i kontrakten og dertilhørende kravspecifikation blive kapitaliseret, således at kontrakten bliver dyrere end nødvendig.
Den værdiskabende kontrakt
Ingen juridiske regler er vigtigere end kontraktretten, fordi kontrakter fastlægger parternes rettigheder og pligter i forretningsrelationer, som kaldes forretningskontrakter. Forretningskontrakter defineres som ”værdiskabende kontrakt,” som kan håndhæves ved gældende ret.
Der skal udformes en værdiskabende kontrakt. Den værdiskabende kontrakt skal reguleres, således at kontraktuelle risici fordeles mellem parterne; så parterne kan have en sund, saglig og konstruktiv samarbejdsrelation, der kan forebygge parternes langstrakte, dyre og konfliktfulde tvister og retssager.
Dette gavner parterne og bevarer deres fremtidige strategiske relation og samtidigt at parterne kan opnå deres fastsatte gevinster og forretningsmæssige målsætninger.
De store spørgsmål
De store spørgsmål er:
1) Hvordan kan der opnås forretningsmæssige målsætninger og de fastsatte gevinster, så parterne kan have en sund, saglig og konstruktiv samarbejdsrelation?
2) Hvordan kan der forebygges langstrakte, dyre og konfliktfulde tvister og retssager, som kan gavne parterne og bevare deres fremtidige strategiske relation?
I en række kommende klummer vil jeg belyse modellen kaldet den strategiske og teknologiske anskaffelsesmodel, der kan forebygge langstrakte, dyre og konfliktfulde tvister og retssager, som kan gavne begge parter og bevare den fremtidige strategiske relation.
Den strategiske og teknologiske anskaffelsesmodel, som balancerer de juridiske risici med en værdiskabende kontrakt, som gør det muligt at opnå forretningsværdi og forretningsmålsætning, så parterne kan have en sund, saglig og konstruktiv samarbejdsrelation.
Klummeserien omfatter følgende hovedtemaer:
1. Markedsdialog
2. Sourcing- og udbudsstrategi
3. Værdiskabende kontrakt
4. Kravspecifikation
5. Forhandlingsstrategi
Hele klummeserien publiceres i denne uge.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.