”Jeg ser ud i verden, og det er helt klart, at vi står over for hidtil usete udfordringer.”
Sådan siger Holly Mesrobian, VP for serverless compute hos AWS ved årets AWS Summit i Stockholm med henvisning til inflationen, energipriserne og situationen i Ukraine, og hun fortsætter:
”Jeg kan altid godt lide at tænke på udfordringer, ikke bare som en udfordring, men som en mulighed. Det er en mulighed for at revurdere dit it-forbrug og transformere din effektivitet, og det er også en mulighed for nye ideer,” siger hun.
Hun fortæller, at der bør være et fokus på skala, pålidelighed, sikkerhed og omkostningseffektivitet hos virksomheder og organisationer, og hun mener, at data er vejen frem.
”Data er virkelig tilblivelsen af moderne innovation. For at skabe nye ideer med vores data skal vi bygge en end-to-end datastrategi, der fører til kundeoplevelser,” lyder det.
Hun fortæller, at det er vigtigt, at organisationer tænker sig om og vælger den rigtige teknologi til ”at lade deres idéer blomstrer.”
Ikke så overraskende foreslår hun selv AWS’ platform og produkter til missionen.
”Hos AWS kender vi data. Vi har brugt data til at forudse vores kunders krævende storage-behov i 17 år.”
”Amazon S3 var den første objectstore i cloudskala, og i dag rummer den mere end 280 billioner objekter. Siden S3 har vi brugt vores ekspertise til at løse nogle af verdens mest komplekse dataproblemer. Med vores innovationer inden for dataanalyse, AI og ML, fra Amazon SageMaker til DynamoDB,” siger hun.
AWS-chefen fortæller, at cloud-giganten vil fortsætte med at lancere nye tjenester og funktioner, der er designet til at arbejde med data, i den kommende tid, så der er noget at se frem mod.
Tre ting
Hun kommer med tre ting, man bør holde øje med, når man overvejer teknologi.
”For det første har du brug for et omfattende sæt tjenester, der opfylder dine behov nu og i fremtiden. For det andet har du brug for løsninger, der integrerer dine datakilder, så du nemt kan få adgang til dem, uanset hvor de bor. Og for det tredje har du brug for den rigtige styringsstrategi, så du kan frigøre dine teams til at bevæge sig hurtigt med deres data,” siger hun.
Tilsammen skal disse elementer ifølge hende forbedre ydeevnen, optimere ”it-spændvidden” og til at bidrage til en organisations mål.
”Enhver moderne virksomhed er en datavirksomhed,” lyder det.