I september 2022 udløste Datatilsynet en bombe under størstedelen af landets virksomheder med en tilstedeværelse på nettet.
Googles bredt anvendte analyse- og overvågningsværktøj Google Analytics er ulovligt at bruge uden en række tiltag til at efterleve GDPR-forordningen.
Godt et halvt år efter afgørelsen bruger 12 ud af 13 danske virksomheder fortsat Google-værktøjet uden de fornødne foranstaltninger, estimerer performance-bureauet Refyne i ny undersøgelse.
Det skriver branchemediet Markedsføring.dk.
Ud af 4.622 undersøgte danske sider, viste 92,4 procent sig at have Google Analytics opsat uden det nødvendige hensyn til GDPR-lovgivningen.
Ifølge Rasmus Christensen , analytics-konsulent hos Refyne, afventer de fleste annoncører en databehandlingsaftale mellem USA og EU, som igen vil gøre det lovligt at benytte Google analyse-værktøj som hidtil.
”Og derfor spørger mange sig selv, om de er villige til at investere i løsninger, som forhåbentlig snart ikke er nødvendige,” siger han til mediet.
Datatilsynet har tidligere meddelt, at man ikke regner med at udøve officielle tilsyn det første år, men advarer mod at spekulere i ikke at blive opdaget.
Alle dataansvarlige, der spekulerer i en opdagelsesrisiko, lever et meget farligt liv. For det vil være en skærpende omstændighed, hvis vi finder ud af, at nogen har ladet stå til og i særdeleshed, hvis de har spekuleret i, hvorvidt de vil blive opdaget eller ej," meddelte it-specialist og jurist i Datatilsynet, Allan Frank, dengang.