Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Digitaliseringen accelererer med rekordhøj hastighed i Danmark, der i 2021 blev kåret Europamester i digital omstilling.
Titlen skyldes høj grad det offentlige og toppen af dansk erhversliv, mens SMV’erne stadig halter bagefter.
I dag er it-systemer en integreret del af danske virksomheder, og det betyder, at virksomheder skal være omstillingsparate for at efterleve nye lovmæssige krav.
Det ses for eksempel med den nye bogføringslov, som godt nok desværre er blevet forsinket, men fortsat tvinger flere danske virksomheder til at opgradere og vælge nyt ERP-system/regnskabssystem, som man også kunne læse hos Computerworld i begyndelsen af december.
Vi er mere standardiserede, end vi går og tror
Siden de første ERP-systemer så dagens lys i 1960’erne, er verden - tro det eller ej - blevet et langt mere standardiseret sted.
Det er derfor vigtigt at have sig for øje, at man som virksomhed måske ikke er så speciel, som man går og tror, og derfor ikke har så specielle behov, når det kommer til ERP-systemer.
Netop derfor vil jeg slå et slag for, at virksomhedsejere prioriterer at trække vejret og se på, hvilke reelle krav de har, og ikke bare følger med strømmen og gør som de plejer - for der findes billigere alternativer i markedet.
Konsulenterne står på spring for at assistere og identificere virksomhedernes særlige behov med øgede omkostninger til implementering og drift til følge.
I en tid med inflation, stigende priser og ændrede adfærdsmønstre, der sætter danske virksomheder, og især de små og mellemstore under massivt pres, bør man stoppe op og trække vejret, inden man tager en beslutning om, hvilket ERP-system man vil bruge.
I december kunne man i Børsen læse, at 271 aktive SMV’er har drejet nøglen om i november. Alt fra lokale købmænd og bagerier til håndværkere og tøjforretninger står over for stigende udgifter og kunder, der har færre mønter på lommen, og som foretrækker at handle hjemmefra. Tiden er derfor til at tænke i alternative løsninger.
Også når det gælder valget af nye ERP-systemer.
Manglende indsigt i ens behov kan blive en dyr fornøjelse
Større virksomheder med mere komplekse forretninger må stille krav til, at deres
ERP-system kan håndtere komplekse situationer på tværs af virksomheden.
Men de mange små og mellemstore virksomheder har slet ikke behov for de samme kræfter til at håndtere den fulde kompleksitet, der findes i mange ERP-systemer.
SMV’erne ender med at betale for elementer, de slet ikke bruger. Både på at implementere det, og i arbejdet med dyre konsulenter og selve det omkostningstunge system.
Og når mange SMV’er i forvejen er presset på økonomien, handler det om at optimere og spare, hvor man kan.
Virksomhederne bør se på de reelle krav, de har. Hvad er behovet? Tør deres leverandører udfordre deres nuværende processer?
Har deres leverandør erfaring med netop deres branche? Og kan virksomhederne i øvrigt komme i kontakt med dem, hvis der opstår problemer?
Digitaliseringen og implementeringen af nye it-systemer kræver tilvænning for alle medarbejdere.
Derfor bør man overveje at sikre at ens medarbejdere kan få lokal support på både mail, chat og telefon, som dækker virksomhedernes behov i det lokale marked.
Blot en smule research gør en enorm forskel
Samfundet ændrer sig konstant i takt med digitaliseringen, og fordi et system passer ind i en virksomheds univers, er det ikke ensbetydende med, at ERP-systemet i det univers er det rigtige valg.
Mange kan uden tvivl nøjes med et mere standardiseret system, som til gengæld er tilpasset det enkelte land, eller en kombination af flere mindre systemer i stedet for ét stort.
Det ligger lige til højrebenet at vælge den leverandør, der er det hurtige og trygge valg. At blive i det ‘univers’, som din virksomhed plejer at indgå i.
Jeg vil opfordre til at man undersøger markedet grundigt, inden man som virksomhed vælger ERP-system/regnskabssystem.
Man kommer langt med en smule research og vil blive belønnet på bundlinje. Både med direkte besparelser, men også den tid, ens medarbejdere sparer, når supporten er lokalt forankret og forstår det marked, man som virksomhed opererer i.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.