Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Managed service providers (MSP’er) har haft et godt år. It-budgetterne stiger i de små virksomheder, og hele 82 procent af de skandinaviske MSP’er forventer derfor, at overskuddet bliver større i løbet af de næste tre år.
Det viser Dattos seneste State of the MSP-rapport, hvilket harmonerer med, hvad jeg hører hos vores partnere.
De fleste har fundet deres ståsted igen, efter pandemien bragte dem ud af kurs.
Mange har fundet deres vej ved at tilpasse sig en hybrid virkelighed, der er fuld af muligheder for it-professionelle.
Automatiseringen blomstrer, og det glæder mig, at MSP’er trives med hybridarbejde, cloud, fjernmonitorering og god kommunikation med deres kunder.
Derfor er årsskiftet også et godt tidspunkt for MSP’er at kigge indad – eller udad, om man vil.
Det er en anledning til at vurdere, hvad der virker godt for virksomheden og samtidig se på, hvad der virker godt for andre – som måske kunne fungere for en selv.
Ofte er der inspiration at hente begge steder. Derfor bør et nytårsforsæt for MSP’er være: Vær modige nok til at udfordre status quo og tænke stort.
It-branchen er nemlig i konstant udvikling, hvilket kan være både spændende og angstprovokerende, når man prøver at følge med.
Det er dog et levevilkår at turde udvikle sig i takt med teknologien samtidig med, at eksisterende processer, procedurer og tankemønstre skal udfordres konstant.
Mennesker er nemlig vanedyr, og vi har det med at blive komfortable, når det fungerer godt, og kunderne er glade.
Men hvis MSP’er ikke udvikler processer og forsøger at optimere teknologien i en foranderlig branche, står andre leverandører på spring til at overtage kunderne.
Derfor kommer her tre ønsker, som jeg håber, MSP’er vil rette fokus mod i 2023:
Begrav ikke innovationen i drift
Mange virksomhedsledere måler succes i form af stabil drift. Men det efterlader ikke mange muligheder for innovation og nytænkning.
Derfor ønsker jeg, at MSP’er tager risici og innoverer i den daglige drift. Det behøver ikke være dyrt i konsulenttimer, brainstorms og store strategiprojekter.
Det skal i stedet være et ønske om at udvide og udforske nye processer, teknologier og arbejdsgange, der skal drive værket – og drive forretningen mod nye mål.
De fleste MSP’er har gejsten. De har blot en tendens til at begrave sig selv i drift og møder.
Træd i stedet et skridt tilbage og overvej, hvilke forretningsområder der trænger til en overhaling. Fokusér på, hvad der skaber værdi, og hvordan man kan få mere af det.
Træning, træning, træning
At ryste posen er også at se på, hvor der mangler mere træning og uddannelse. Hvilke kompetencer mangler virksomheden, og hvordan kan man løse den udfordring?
I en tid med global mangel på it-kompetencer ligger nøglen både i automatisering samt i uddannelse og træning af de nuværende medarbejdere.
Der skal investeres i de medarbejdere, der allerede er i virksomheden, i stedet for at ærgre sig over de medarbejdere, man ikke kan tiltrække.
Det skaber i stedet glade medarbejdere, der er motiverede til at hjælpe med at re-tænke processer og teknologi, som kan drive virksomhedens vækst.
Spørg om hjælp
Der står er hel hær af partnere klar til at hjælpe med seminarer, workshops, rådgivning og sparring, der er samlet i skræddersyede partnerprogrammer for at hjælpe MSP’er med at udvikle deres forretning.
Efterhånden som MSP’er vokser, ændrer deres behov sig, men de deler ikke altid de samme udfordringer.
It-professionelle er jo netop specialiserede i it-services og derfor ikke nødvendigvis eksperter i salg og marketing.
I så fald kan det være en fordel at deltage i partnerskaber med ligesindede, der selv har stået i samme situation, eller som på anden måde kan hjælpe.
Jeg ved godt, at mange MSP’er lider af leverandørtræthed, fordi de i gennemsnit har 17 forskellige leverandører.
Men i stedet for at se det som et problem, bør man se det som en mulighed for at plukke netop det, man har brug for fra hver enkelt leverandør.
Det kan være dyrt og tidskrævende hele tiden at tilføje nye leverandører, så investér i stedet tid i at undersøge de eksisterende leverandører. Overlapper deres produkter? Tilbyder en leverandør flere funktioner, som virksomheden har brug for?
Hvis der er mulighed for, at man kan samle funktioner inden for sikkerhed, compliance, backup osv. i én platform, kan det reducere omkostninger på længere sigt, og det kan faktisk også vise sig, at man med fordel kan reducere antallet af leverandører.
Alle tre pointer understøtter det samme mål: Bryd vanerne – både med hensyn til teknologi, processer og medarbejdere.
For det er den hellige treenighed, der ikke kun er nøgleord i en god sikkerhedsstrategi, men i lige så høj grad er nøglen til at udvikle og innovere en forretning.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.