Mens bilproducenten Tesla igennem årevis har tilbudt en ’Fuldt selvkørende egenskaber’- pakke, bliver det tyske Mercedes, der bliver først om at hente en tilladelse fra de amerikanske myndigheder til såkaldt level 3 selvkørende evner.
Tilladelse er udstedt i delstaten Nevada, men forventes inden for to uger også at være indhentet i Californien, hvor Tesla tidligere har haft hovedsæde.
Myndighederne i Nevada har ikke certificeret Mercedes’ system, noterer bilmediet The Drive.
Tilladelsen er i stedet opnået ved, at Mercedes’ system lever op til delstatens krav for level 3 selvkørende systemer.
Stream Netflix i bilkøen
Med level 3-tilladelsen vil førere ombord på Mercedes mest avancerede biler kunne tage hænderne af rattet, mens bilen overtager kørslen under udvalgte forhold og på udvalgte strækninger i en tilstand kaldet ’Drive Pilot’.
Den første Mercedes ekviperet med Drive Pilot er selskabets nyeste S-klasse samt elbilen EQS.
Når systemet er slået til, lover Mercedes, at føreren kan ty til andre aktiviteter end kørsel, såsom at surfe på nettet eller underholde sig ved at se en film.
Drive Pilot er ligesom i Tyskland begrænset til hastigheder på maksimalt 60 kilometer i timen og på motorveje, hvilket betyder, at systemet reelt kun kan anvendes under køkørsel på motorveje.
For Mercedes’ Drive Pilot og andre level 3 autonome systemer gælder, at bilen skal være i stand til selv at holde, hvis det autonome system sætter ud.