Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Kia udvikler hver elbil med en 'vugge til vugge'-tilgang, med hensyntagen til processer, der er afsluttet, og ressourceregenerering. Dette har fået Kia til at søge alternativer til genbrug af brugte batterimoduler til fordel for Second Life-projekter, som forlænger batteriernes levetid gennem nye anvendelser og formål. encore | DB driver allerede en returtjeneste for batterier på tværs af Europa til netop oprettelse af Second Life energilagringssystemer grundet den omfattende infrastruktur i Deutsche Bahn Group. Den europæiske transport af batterierne og nye energilagerenheder varetages primært af logistikdatterselskabet DB Schenker samt DB Cargo.
Jason Jeong, præsident hos Kia Europe kommenterede: "Med Kias succesfulde udvikling af elektrificerede modeller, tager vi også ansvar for batterierne ud over deres levetid i bilen. Det banebrydende partnerskab mellem Kia og encore | DB viser, at vi betragter batterier som en værdifuld ressource i forhold til en bæredygtig cirkulær økonomi.”
Første prototypeprojekt lanceret - EUREF-Campus i Berlin er et symbol på energirevolutionen i Germany
I august afslørede Kia Europe og encore | DB deres første energilagringssystem på EUREF-Campus i Berlin, hvor det fungerer som en del af et Micro Smart Grid, et strømnet, hvor forskellige energikilder, forbrugere og lagersystemer er forbundet intelligent. Micro Smart Grid er etableret og drevet af inno2grid GmbH, et joint venture mellem DB E.C.O. Group og Schneider Electric. Målet er at reducere afhængigheden af nettet gennem forudsigelige energistrømme og øge andelen af vedvarende energi på tværs af campus.
"Det er mere presserende end nogensinde før at spare strøm," siger Berthold Huber, medlem af bestyrelsen for Deutsche Bahn Infrastructure. "Vores nye second life energilagringssystemer tilbyder en løsning, der også er bæredygtig. Og det gør det til en attraktiv mulighed for alle brancher." En af de første anvendelser af enheden på EUREF-Campus er til opladning af elbiler, og det første køretøj, der blev tilsluttet, var en Kia e-Niro.
Sådan er processen
For at bygge energilagringssystemet skal encore | DB indsamle, adskille, analysere og genbruge EV-batterierne. Til energilagringssystemet på EUREF-campus brugte de EV-batteripakker fra gamle e-Soul modeller indsamlet af Kia-forhandlere og transporteret til encore | DB’s demonteringspartner, DellCon, via Deutsche Bahns omfattende logistiske netværk for at sikre bæredygtig og sikker transport. Batteripakkerne blev derefter demonteret til modulært niveau til diagnostiske test for at vurdere batteriets helbredstilstand.
Enheden på EUREF-campus består af i alt 24 batterimoduler, der er arrangeret over tre stativer; hvert modul består af 14 dobbeltceller. Et nyt strømkonverteringssystem med et integreret batteristyringssystem (BMS) specielt udviklet af STABL Energy kompenserer for de varierende helbredstilstande mellem batterimodulerne ved at udføre passiv eller aktiv spændingsbalancering, hvor det er nødvendigt. Prototypen kan levere 72 kWh brugbar strøm til at understøtte "timeshifting" - lagring af solenergi til senere brug - og andre applikationer på tværs af inno2grids zeeMobase (nul-emissionsmobilitetsbase) på EUREF-campus.