Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
1 Når du skal lave en folder eller en brochure i Word, kan du med fordel benytte en af de skabeloner, som er en del af Word. Så går det hele lidt nemmere, end hvis du skal opbygge publikationen fra bunden. Åbn Word, og vælg Filer > Ny. I de fleste tilfælde vil Words Startside åbne. I toppen er der en række skabeloner, du kan vælge imellem. Hvis ikke skabelonen ”Brochure” er blandt mulighederne, klikker du på ”Flere skabeloner” i højre side af vinduet (markeret med rødt i billedet herover).
2 På siden ”Ny” skriver du ”Brochure” i søgefeltet. Nu dukker en lang række skabeloner op, som egner sig mere eller mindre godt til dit projekt. Der er rigtig mange skabeloner at vælge imellem i forskellige layout- og design-stile, så giv dig tid til at vælge den rigtige skabelon til din folder eller brochure.
3 Vi vælger her skabelonen "Dit efterårsarrangement". Dobbeltklik på ikonet.
4 I det nye vindue klikker du herefter op knappen "Opret". Og så er du klar til at indsætte din egen tekst i skabelonen eller ændre på dens udseende.
Vil du kunne meget mere med Office-programmer som Word, Excel eller PowerPoint?
Magasinet AOD er fyldt med indsigtsartikler og tips til Word, Excel, PowerPoint og andre Office-programmer.
Få et nyt magasin hver tredje uge med tests og indsigtsartikler – prøv tre numre for 1,- kr.
5 Alle elementer i brochuren kan flyttes, ændres eller slettes. Når du sætter markøren i et element, markeres det med prikker omkring elementet, og nu kan du trække i siderne for at ændre formen og størrelsen (træk med musen i en af prikkerne), flytte elementet (hold musen nede i kanten af feltet, og træk til den ønskede placering) eller slette elementet (tryk på tasten Delete).
6 Skabelonens tekst skal naturligvis ændres, så den passer til dit budskab. Du kan ændre teksten i de forskellige tekstfelter fuldstændig på samme måde, som du gør i en ”almindelig” Word-tekst: for eksempel markere og slette, markere og flytte eller blot slette og skrive om.
7 Når dokumentet er gemt som Word-fil (tasterne ctrl + s) eller som pdf-dokument (Filer > Gem som Adobe PDF), er du klar til at udskrive brochuren. Brochureskabelonerne i Word sørger selv for at blive udskrevet i den rigtige rækkefølge og den rette papirretning, efter at du har trykket samtidig på tasterne ctrl + p for at udskrive – også hvis du har en printer, der automatisk kan udskrive på begge sider af papiret (dobbeltsidet print). Hvis du har en printer, der kun kan udskrive på den ene side af papiret, vælger du Filer > Udskriv og skifter under "Indstillinger" til "Udskriv på begge sider manuelt". Her skal du, som der står i vejledningen, lægge papiret med udskrift på den ene side ind i printerens papirbakke igen, når du bliver bedt om at udskrive på den anden side. Herefter udskrives den færdige brochure.