Af Natasja Broström, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Trafikuheld eller huller i vejen skal ikke længere komme bag på EU’s bilister. I hvert fald ikke, hvis de sidder bag rattet i et køretøj, som er online-forbundet. Bilproducenten Ford er gået sammen med EU-Kommissionen i et projekt, hvor bilister eller rettere deres biler deler oplysninger med hinanden via servere.
Projektet har fået navnet Data for Road Safety. Her vil bilproducenter, som deltager i samarbejdet, kunne identificere og dele information om trafikale sikkerhedsrisici med hinanden.
”En bil, der er tilkoblet online, kan give føreren besked om en eventuel fare, der venter rundt om næste sving. Denne form for sikkerhedsteknologi kan blive til et helt økosystem af datadeling, der øger trafiksikkerheden for alle bilister – ikke kun Ford-ejere,” udtaler Peter Geffers, chef for Connected Vehicles hos Ford Europa.
Data kommer fra udstyret
Teknologien bag bygger på Local Hazard Information, som Ford i 2020 introducerede i sin model Ford Puma. Local Hazard Information inkluderes nu i alle nybyggede Ford-biler, heriblandt også den nye Ford Kuga.
Data for Road Safety-samarbejdet følger i hælene på et 16 måneder langt pilotprojekt, hvor titusindvis af sikkerhedsrelaterede informationer blev udvekslet mellem biler af forskellige mærker. Informationerne kunne for eksempel handle om havarerede biler, glatte veje eller nedsat synlighed.
Data om brug af tågeforlygter, automatisk nødbremsning eller aktivering af airbags blev automatisk og anonymt registreret i hvert køretøj. Efterfølgende blev data brugt til at danne et billede af, hvor en potentiel fare eller forhindring befandt sig.
Advarsler udsendes til biler
Informationerne blev sendt via FordPass Connect-modemet til en krypteret Ford-server. Herfra blev de sendt videre til resten af projektets deltagende bilproducenter og videre til de deltagende køretøjer.
Relevante meddelelser landede hos køretøjer i nærheden af den potentielle fare. Informationerne kan eksempelvis også bruges til at advare nødtjenester og levere nøjagtige placeringsdata på få sekunder.
Ud over Ford omfatter samarbejdet bilmærker som Volvo, BMW og Mercedes-Benz.
Der er endnu ingen oplysninger om, hvornår eller hvordan projektet skal rulles ud.