Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Golf er den mest succesrige Volkswagen. Solgt i over 35 millioner eksemplarer siden introduktionen af den første for 45 år siden. Nu lanceres den 8. generation.
I sit ydre videreføres den genkendelige designstil. Der er dog finpudset for at optimere aerodynamikken og minimere vindmodstanden, uden at gå på kompromis med den indre rummelighed. Introduktionen af LED-teknologi som erstatning for konventionelle pærer, betyder samtidig at lysdesignet bliver et væsentligt stilelement på Golf 8.
Digitaliseret cockpit
Cockpittet er fuldstændig redesignet og digitaliseret. Et 10,25” display og et onlineinfotainmentsystem med 10” touchskærm (standardudstyr) smelter sammen på en akse. Som supplement til de øvrige informationsdisplays kan Golf udstyres med et head-up-display, der projicerer informationer op på forruden.
Forskellige funktioner som ”Max heating” af forrude, tågelys for og bag og aktivering af elbagrude er samlet og betjenes nu via et touchpanel til venstre for rattet.
Altid online
Den standardmonterede OCU med integreret eSIM kobles op med onlinefunktionerne og tjenesterne fra ”We Connect” og ”We Connect Plus”. Det gør blandt andet at navigationen bliver interaktiv, da automatisk viste POI’er langs ruten fremover vil have tilknyttet informationer som telefonnummeret til direkte reservering af et bord på en restaurant og lignende. Derudover kan de digitaliserede displays konfigureres og afstemmes den pågældende førers individuelle smag og behov.
Den nye Golf 8 er online, hvilket gør det muligt over-the-air at opgradere bilen med funktioner som Adaptiv fartpilot (standard i DK, bortset fra laveste udstyrstrin), Light Assist, navigationssystemet, App-Connect (standard i DK), WiFi-hotspot og online-baseret stemmestyring.
Delvist selvkørende
Den nye Golf er delvist selvkørende ved hastigheder på op til 210 km/t på motorvejen, så du ikke aktivt behøver at styre, accelerere eller bremse.
Car2X-funktionen anvender informationer fra andre køretøjer i et område på op til 800 m fra bilen samt signaler fra trafikinfrastrukturen til at advare føreren og sende disse advarsler videre til andre Car2X-modeller.
I løbet af meget kort tid vil Volkswagen gøre advarsler via Car2X til standard i volumenmodeller som Golf.
Derudover skal de nye ”IQ.LIGHT – LED-Matrix-forlygter” med deres 10 delvis interaktive lysfunktioner også udgøre et plus for sikkerheden.
Fem forskellige hybrider
Der er fem forskellige hybridversioner at vælge imellem, heriblandt et par plugin-hybrider, men desværre ingen fuldt elektrisk model. Dog ser plugin-versionerne ret fornuftige ud med Turboopladning og batteri, der uden problemer vil kunne klare det meste bykørsel. Den ene plug-in-hybrid yder 204 hk, mens en mere sportsligt GTE-version (videreudviklet fra forgængeren) yder 245 hk. Begge Golf-modeller med eHybrid-drivlinje er udstyret med et nyt 13 kWh litium-ion-batteri, som giver mulighed for lange elektriske rækkevidder og dermed øger mulighederne for nulemissionskørsel.
Den nye Golf forventes introduceret i Danmark til marts 2020.