Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Skriftlig kommunikation - fra hulemalerier til emojis - har til alle tider haft en enorm indflydelse på vores liv. Nu sætter Adobe fokus på digitale skrifttyper, efter de i samarbejde med Bauhaus Dessau Foundation har genfundet og digitaliseret fem glemte skrifttyper.
I dag foregår næsten al skriftlig kommunikation digitalt. Vi klikker på tasterne med lynets hast, smider en emoji ind for at vise lidt personlighed og sender derefter teksten afsted med en skrifttype, der på forhånd er valgt for os. I den proces er det nemt at glemme, hvor meget personlighed der ligger i en skrifttype. Også når den er digital.
Siden den verdensberømte designskole Bauhaus Dessau blev lukket i 1932 af det tyske nationalsocialistiske parti har fem ufærdige skrifttyper, skabt af designere som Xanti Schawinsky, Joost Schmidt, Carl Marx, Alfred Arndt og Reinhold Rossig været gemt væk.
Genoplivning af den kreative historie
I samarbejde med Bauhaus Dessau Foundation har Adobe nu færdiggjort og digitaliseret de forsvundne skrifttyper ud fra gemte skitser og fragmenter af bogstaver. Den velrenommerede skrifttypedesigner Erik Spiekermann har stået i spidsen for et hold af internationale typografer og designstuderende, som i fællesskab har givet nyt liv til de gamle bogstaver.
Resultatet er et fuldt funktionelt, digitalt skrifttypesæt. De to første skrifttyper kan downloades fra i dag, mens de resterende tre skrifttyper offentliggøres i næste måned.
Glemte skatte i en moderne verden
Samarbejdet med Bauhaus Dessau er en del af Adobes Hidden Treasures of Creativity-initiativ, der handler om at genoplive den kreative historie og give den videre til den næste generation.
Sidste år omdannede Adobe syv af Edvard Munchs 100 år gamle pensler til digitale Photoshop-penselværktøjer, så alle kan prøve kræfter med den verdenskendte kunstners penselstrøg.
"Skrifttyper har stor indflydelse på, hvordan vi kommunikerer, og de spiller samtidig en stor rolle i kunst og kultur. Det skrevne ord har en kæmpe styrke, som underbygges af skrifttyper, og det vil vi gerne sætte fokus på. Vi håber, at vi endnu en gang kan inspirere til en ny æra af kreativitet ved at bringe disse glemte skatte ind i den moderne verden," siger Simon Morris, der er senior director for Campaign Marketing i Adobe.
Om Bauhaus: Den verdensberømte skole for moderne kunst
Selvom Bauhaus kun var aktiv som skole i 14 år fra 1920'erne, har det været den mest velkendte skole for arkitektur, design og kunst i 100 år. I dag er bygningen på UNESCOs verdensarvsliste. Bauhaus revolutionerede forståelsen for kunst og godt håndværk såvel som for kunst og teknologi, hvilket inspirerede designere og kunstnere over hele verden - og fortsat gør det i dag. Typografi og grafisk design, reklame og udstillingsdesign var en del af undervisningsprogrammet fra begyndelsen.
Om Erik Spiekermann
Erik Spiekermann er typograf, skrifttypedesigner og forfatter. Han er en æret professor ved Kunstskolen i Bremen og ArtCenter College of Design og betragtes som en særdeles indflydelsesrig personlighed inden for skrifttype- og informationsdesign. I 1979 var han medskaber af MetaDesign, efterfulgt af FontShop i 1989 og Edenspiekermann i 2002, som i dag har kontorer i Amsterdam, Berlin, Los Angeles, San Francisco og Singapore. Erik har designet flere skrifttyper (fx FF Meta, ITC Officina, FF Info, FF Unit, FF Real) såvel som specialfremstillede skrifttyper for The Economist, Deutsche Bahn, Cisco, Bosch, Mozilla, Autodesk.