Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nissan var officiel sponsor af dette års UEFA Champions League finale i Kiev 2018. Her viste de en ny innovativ teknologi, der kan opmuntre og begejstre fodbold på gadeplan.
Pitch-R, der er en robot, som anvender Nissan’s ProPILOT førerassistent teknologi til at tegne fodboldbaner, hvor der er plads. Med brug af fire kamaraer, GPS styring og et nødbremsesystem, tegner Pitch-R linier i græs, på asfalt eller grus med miljøvenlig, selvopløselig maling. Hele processen kan tage under 20 minutter.
ProPILOT er en af hjørnestenene i Nissan Intelligent Mobilitets Strategi, der er Nissans vision i forbindelse med at ændre, hvordan biler køres, hvad de drives af, samt hvordan de integreres i samfundet. Nissan har senest lanceret den nye LEAF elbil i Europa, der er et perfekt eksempel på Nissan Intelligent Mobilitet. Mere end 34.000 kunder har allerede bestilt den nye LEAF, som i øvrigt opnåede de maksimale 5 stjerner i EuroNCAP testen 2018.
Lærer af føreren
I forbindelse med finalen i Kiev viste Nissan også verdens første prototype teknologi, der lader biler lære direkte af førerne. Nissan’s Brain-to-Vehicle (hjerne-til-bil) system fortolker impulser fra førerens hjerne til at forudse, hvad de vil gøre i en given situation. For eksempel ved at se, om en fører er ved at dreje eller bremse, kan teknologien få bilen til at gennemføre aktiviteten 0,2 til 0,5 sekunder hurtigere. Det øger såvel sikkerheden som komforten for føreren og giver dem mere tillid.
Finalen i Kiev markerer også Nissan’s fjerde år som officiel sponsor af UEFA Champions League. Et officielt partnerskab, der senest blev udvidet til 20-21-sæsonen.
Fodbold kan skabe ligeværd
Nissan’s engagement i fodbold på gadeplan omfatter også et engagement i et program, der hjælper unge mennersker, som ikke har mulighed for at få uddannelse eller træning. Formålet er at udnytte fodboldens indflydelse på at skabe et ligeværdigt samfund og hjælpe unge mennesker i Europa. Programmet kører både i Frankrig og England gennem et partnerskab med UEFA Foundation for børn og StreetFootballWorld.
Nissan brugte UEFA Champions League finalen i Kiev til at inspirere syv unge personer fra to græsrodsorganisationer – Sports Dans la Ville (Frankrig) samt Street League (U.K.). Nissan gav dem chancen for at opleve finalen og møde UEFA fodboldspillere.