Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Op til jul lancerer virksomheder ofte årets største marketingkampagner. Fra Halloween til Black Friday og Cyber Monday bliver forbrugerne bombarderet med reklamer og markedsføring. Og det fortsætter frem til jul.
For nogle virksomheder består julens marketingkampagner af øget annoncering og butiksudsmykning, mens året for andre virksomheder kulminerer omkring juletid i omfattende salgs- og marketingindsatser både i butikkerne, i gadebilledet, i webshops, på sociale medier, i tv-reklamer og med de stadig populære julekataloger.
Hvorfor skal virksomheder være ekstra opmærksomme i julen?
Kampagnerne giver forbrugerne gode julegaveideer, skaber hyggelige samtaler på arbejdspladserne og bringer folk i julestemning. Men for virksomhederne er kampagnerne kulminationen på kreative brainstorms, hårdt arbejde og travle juridiske afdelinger, der skal tjekke rettigheder for slogans og produktnavne.
De store julekampagner omfatter nemlig ofte nye sæsonbetonede slogans og produktnavne, som alle skal være varemærketjekket og varemærkeregistreret før lancering, så virksomhederne undgår risikoen for ubevidst at piratkopiere et andet brand.
Besparelser på varemærkeregistrering kan koste dyrt
Men på trods af den store risiko, der er forbundet med ikke at varemærkeregistrere slogans og produkter, afskærer flere virksomheder registreringen fra budgettet ifølge varemærkeeksperterne fra CompuMark. Og det kan blive en kostbar fejltagelse at opbygge en kampagne med et produktnavn eller et slogan, der ikke er blevet godkendt. Det kan både koste dyre retssager og spild af kampagnebudget, da al markedsføringsmateriale og emballage skal trækkes tilbage, hvis det kan kategoriseres som piratkopiering.
Udover varemærker er det også essentielt at være opmærksom på andre IP'er, som fx ophavsret. Har du fx nogensinde tænkt på, hvilke julesange, der er beskyttet af ophavsretten? Tænker du, at når du nu hører sangene overalt, så de er sikkert ikke ophavsretsbeskyttet? Faktisk er favoritter som
”Rudolf med den røde tud”, ”Let It Snow!”, ”Santa Claus Is Coming To Town”, og mange andre fængende julesange alle sammen beskyttet af ophavsretten. Og det er vigtigt at have sig for øje, hvis de skal bruges i marketingkampagner eller til at lokke kunder ind i butikken.
Så selvom det kan være fristende at skære ned på budgettet, når det kommer til godkendelse af sæsonbetonede varemærker, kan det i det værste tilfælde ende med at blive en dyr affære. Langt dyrere end hvis varemærkeregistreringen var inkluderet i kampagneplanlægningen og ikke mindst budgettet.