Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Piratkopierede du dine konkurrenter i julen?

Trods af den store risiko, der er forbundet med ikke at varemærkeregistrere, afskærer flere virksomheder registreringen fra budgettet. Og det kan blive en kostbar fejltagelse.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Op til jul lancerer virksomheder ofte årets største marketingkampagner. Fra Halloween til Black Friday og Cyber Monday bliver forbrugerne bombarderet med reklamer og markedsføring. Og det fortsætter frem til jul.

For nogle virksomheder består julens marketingkampagner af øget annoncering og butiksudsmykning, mens året for andre virksomheder kulminerer omkring juletid i omfattende salgs- og marketingindsatser både i butikkerne, i gadebilledet, i webshops, på sociale medier, i tv-reklamer og med de stadig populære julekataloger.

Hvorfor skal virksomheder være ekstra opmærksomme i julen?

Kampagnerne giver forbrugerne gode julegaveideer, skaber hyggelige samtaler på arbejdspladserne og bringer folk i julestemning. Men for virksomhederne er kampagnerne kulminationen på kreative brainstorms, hårdt arbejde og travle juridiske afdelinger, der skal tjekke rettigheder for slogans og produktnavne.

De store julekampagner omfatter nemlig ofte nye sæsonbetonede slogans og produktnavne, som alle skal være varemærketjekket og varemærkeregistreret før lancering, så virksomhederne undgår risikoen for ubevidst at piratkopiere et andet brand.

Besparelser på varemærkeregistrering kan koste dyrt

Men på trods af den store risiko, der er forbundet med ikke at varemærkeregistrere slogans og produkter, afskærer flere virksomheder registreringen fra budgettet ifølge varemærkeeksperterne fra CompuMark. Og det kan blive en kostbar fejltagelse at opbygge en kampagne med et produktnavn eller et slogan, der ikke er blevet godkendt. Det kan både koste dyre retssager og spild af kampagnebudget, da al markedsføringsmateriale og emballage skal trækkes tilbage, hvis det kan kategoriseres som piratkopiering.

Udover varemærker er det også essentielt at være opmærksom på andre IP'er, som fx ophavsret. Har du fx nogensinde tænkt på, hvilke julesange, der er beskyttet af ophavsretten? Tænker du, at når du nu hører sangene overalt, så de er sikkert ikke ophavsretsbeskyttet? Faktisk er favoritter som

”Rudolf med den røde tud”, ”Let It Snow!”, ”Santa Claus Is Coming To Town”, og mange andre fængende julesange alle sammen beskyttet af ophavsretten. Og det er vigtigt at have sig for øje, hvis de skal bruges i marketingkampagner eller til at lokke kunder ind i butikken.

Så selvom det kan være fristende at skære ned på budgettet, når det kommer til godkendelse af sæsonbetonede varemærker, kan det i det værste tilfælde ende med at blive en dyr affære. Langt dyrere end hvis varemærkeregistreringen var inkluderet i kampagneplanlægningen og ikke mindst budgettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere