Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nyt dansk musikselskab vil sælge hurtige hits

Hurricane Records er født ud af de sociale medier og streamingtjenesternes markante ændring af de yngre generationers lyttevaner. Første signede artist er Bro, som netop har streamet platin (9 mio.) med singlen “Hvor er du Bro?”.  .

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det klassiske albumformat på cd eller lp var engang det vigtigste for danske musikere og pladeselskaber.

Sådan er det ikke nødvendigvis længere. En ny generation af musikere arbejder i dag målrettet på at skabe enkeltnumre, der fanger tidsånden blandt de unge på sociale medier. Numre der har potentiale til hurtigt at hitte stort på streamingtjenester som Spotify, YouSee og Apple Music, der i dag udgør mere end 80% af danskernes musikforbrug.

I takt med, at musikfans lytter til flere numre med flere artister, sætter tjenesterne fokus på playlister, ikke albums. Tendensen ses tydeligt på hitlisterne, hvor et stigende antal helt nye navne i disse år blander sig i toppen.

Det stiller krav til de danske musikselskaber og derfor går Hurricane Records nu som de første ud og sigter 100% efter at skabe Danmarks førende label for ny musik og virale hits.

Head of Hurricane Records, Christian Møller, fortæller:

”Jeg har udgivet hits i mere end 10 år, og aldrig har tingene flyttet sig så hurtigt som nu. Der er simpelthen behov for et selskab, der afspejler og reagerer på forbrugernes behov nu og her. Vi vil spotte trends, signe de stærkeste nye artister og hurtigt hjælpe dem opad charten. Med Hurricane får vi hele fleksibiliteten ved at være et lille selskab, men samtidig den power der kommer af at være en del af Universal Music. Det er helt optimalt.”

Hurricane Records medlem af Universal-familien

Hurricane Records opstår således som et underselskab til Danmarks og verdens største musikselskab, Universal Music. De erfaringer, Universal Music har gjort med artister som fx Gulddreng, der nærmer sig 50 mio. streams på under et halvt år, bruges nu til at dyrke hit-formatet i det nye selskab.

Hurricane vil som det nye familiemedlem omfavne udviklingen i streamingtjenesterne og teen-kulturen, og skabe synergi med nye sociale platforme som Snapchat og Musical.ly, hvor de unge musikfans færdes.

Hurricane Records adskiller sig ved at arbejde ud fra fire grundprincipper når de signer artister:
- Musikken skal som udgangspunkt være single-baseret 
- Den skal altid sigte efter at ramme de unge musiklyttere på streaming
- Den skal have viralt potentiale på sociale medier
- Artisten være indstillet på at rykke hurtigt

Hurricane Records har allerede det første hit i bogen med artisten Bro’s ”Hvor Er Du Bro?” som netop har streamet platin (9 mio streams).

Hurricane vil udover at være trendspottende uanset genre, tilbyde artister redskaber til at opnå succes på sociale medier og hjælp til at skabe det skarpeste digitale indhold. Derudover vil selskabet tilbyde plugging til radio og streamingtjenester, eksportkompetencer via Universal Musics internationale netværk af selskaber, og for relevante artister også booking på klubber og venues. Kort sagt hele pakken for nye hitskabende artister.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere