? I dag er det et minimumskrav til ERP-leverandørerne, at de forstår kundernes branche. Før kunne man godt se ERP-implementeringer, hvor konsulenter først skulle forstå forretningsmodellen hos kunden og branchen, men det er slut nu.
Sådan siger chefanalytiker hos IDC Nordic, Bo Lykkegaard. Dermed ridser han en tendens op, som har været undervejs længe, og som for alvor er ved at bide sig fast: Nemlig at de store ERP-løsninger bliver mere og mere branchetilpassede.
IDC måler ikke tendensen specifikt, men Bo Lykkegaard vurderer, at der i dag næsten kun sælges ERP-løsninger, der kan leve op til kravet om branchetilpasning.
Og det sker på tværs af alle brancher, mener Bo Lykkegaard, men peger dog på, at det store potentiale ligger i servicesektoren og i sundhedssystemet, fordi der her er mange egenudviklede systemer.
? At forstå en branche vil i den forbindelse sige, at ERP-leverandøren har en række referencer i branchen, som de kan fremvise over for kunden. Samtidig skal de fire-fem vigtigste kerneprocesser i branchen være direkte understøttet i ERP-leverandørens tilbud til branchen, siger han.
Branchetilpasningen sker fordi, ERP-leverandørerne vil have fat i de virksomheder, som stadig kører med egenudviklede virksomhedssystemer og have dem over på standardløsninger og de store ERP-pakker - med branchetilpasning.
? De ERP-forhandlere, som fokuserer snævert og henvender sig specifikt til en bestemt branche, er faktisk dem med mest fremgang, siger Bo Lykkegaard.
Men bevægelsen over på branchetilpassede standardsystemer sker især på bekostning af de egenudviklede virksomhedssystemer.
? Den enkelte kunde må foretage en afvejning af pris og funktionalitet. Det egenudviklede system rammer kundens behov mest præcist, men er også det dyreste. Standard-ERP systemet rammer ikke helt så godt, men er til gengæld langt billigere, siger Bo Lykkegaard.
Der er forskellige strategier blandt ERP-leverandørerne til at opnå branchetilpasning. SAP har f.eks. udvalgt en række brancher og prækonfigureret det centrale ERP-system til de forskellige brancher.
Desuden har de besluttet at levere branchespecifikke moduler. Det samme gør Oracle.
Microsoft Business Solutions har en lidt anden strategi. De lader forhandlere, partnere og distributører stå for branchekendskab, -tilretning og prækonfiguration.
Divisionschef Thomas Parbst forklarer hvorfor:
? Det gør vi, fordi vores partnere er tættest på markedet. De har den bedste viden om, hvad det er kunden har behov for og til at tilpasse løsningerne. Vores kunders forretninger er jo ikke ens. Der er forskel på forretningsprocesserne - selv i samme branche, siger Thomas Parbst.
? Det her er i klar vækst, fordi branchespecifikke ERP-løsninger er afgørende for, at virksomhederne kan optimere deres forretning, siger han.
Læs historien fra fredagens avis i pdf-format (fylder 590 kb)
Computerworld side 8