Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
”Lær børn at programmere.” Udtalelsen tilhører Apples topchef, Tim Cook. Hans forhåbning er, at programmering bliver et obligatorisk fag for alle skolebørn.
Ikke alene vil det komme til at gavne dem på et jobmarked, der i højere og højere grad får brug for folk med programmeringsfærdigheder. Det vil ifølge Cook også give børnene flere kreative udfoldelsesmuligheder og gøre dem dygtigere som problemknusere.
Danmarks mest populære blad for børn, Anders And & Co., deler Apple-chefens vision, og i dag udkommer det første af i alt fire numre, der sætter fokus på lige præcis programmering.
Programmeringsskole og stor app-konkurrence
I de fire Anders And-blade vil de unge læsere få en grundig indføring i programmeringsuniversets grundprincipper. Således vil Anders Ands programmeringsskole fortælle om og forklare begreber som instruktioner, blokke, loops, sprites og processorer, og undervejs vil læserne også få serveret lærerige opgaver og tips.
Hertil kommer muligheden for at deltage i den store konkurrence om at lave Danmarks sjoveste app. Frem til den 8. maj kan alle kreative sjæle indsende sin allerbedste app-idé til Anders And-bladet, og der kan både være tale om spil og regulære programmer – til mobil, tablet, pc eller konsol. Det eneste krav er, at en eller flere Andeby-figurer skal indgå i app’en.
Allerede i det første blad kan man læse om tre sjove og inspirerende idéer: Grønspættebogen som digitalt opslagsværk, et Mario-inspireret bilspil ved navn Andeby Karts – eller hvad med Andeby som et ”open world”-spil à la Grand Theft Auto?
Tre stærke historier om virus, software og hackere
Foruden ovenstående er de fire blade naturligvis også propfyldt med sjove historier, der alle har deres udspring i computeruniverset. Således kan man i det første nummer læse en hæsblæsende historie om Anders og ungerne, der bekæmper en særligt destruktiv virus i en virtual reality-verden.
Desuden er der historien om Onkel Joakims suveræne sikkerhedssoftware, som han i vanlig iver efter flere penge sælger til et andet medlem af Milliardærklubben – uden at spekulere over risikoen ved at give slip på den kode, der har til formål at sikre hans dyrebare pengetank.
Endelig er der historien om Mickey Mouse og hans jagt på IQ-Hackerne, der vil overtage hele verden. Efter et fejlslagent forsøg på at hverve det matematiske geni Allan, sørger de for, at han bliver uskyldigt dømt og smidt i fængsel. En finurlig reference til en af computervidenskabens største pionerer, Alan Turing, der ligeledes blev uskyldigt dømt – om end under ganske andre omstændigheder. Mickey tager kampen op mod hackerne, og med hjælp fra Politimester Striks får han selvfølgelig skovlen under dem.
I programmeringstemaets andet blad, som udkommer den 21. april, kan man læse en skæg historie om Anders Ands egen deltagelse i en app-konkurrence.
Anders And-bladet kan meget mere end blot at underholde
Gitte Hoffmann Hansen, som er marketingchef ved Anders And-bladets udgiver, Egmont Publishing, ser et stort potentiale i programmeringstemaet:
”Med det aktuelle tema er jeg sikker på, at vi får vækket en nysgerrighed omkring programmering hos rigtig mange børn, både gennem programmeringsskolen og den store app-konkurrence. Og vores mål med temaet er netop at stimulere børns lyst til at lære at programmere og dermed gøre dem mere kreative og øge deres evner til at løse komplicerede problemer. Så selv om Anders And-bladets ypperste formål er at servere sjove og spændende historier for vores mange læsere, så er et tema som dette et fantastisk eksempel på, at bladet samtidig kan så meget mere end blot at underholde.”
Det første nummer i programmeringstemaet, Anders And & Co. nr. 15, udkommer som nævnt i dag, torsdag den 14. april. De tre øvrige numre udkommer de følgende tre torsdage.