San Francisco: Mens it-sikkerhedsfirmaer på rad og række lancerede antispywaresoftware mod betaling i går på årets største sikkerhedskonference, RSA Conference, åbnede Bill Gates for gaveposen. Han bebudede, at firmaets antispyware, der allerede er ude i betatest, bliver gratis.
I sin åbningstale lovede Bill Gates desuden forbrugerne antivirus fra Microsoft inden årsskiftet, men han lod spekulationerne få frit løb ved ikke at sige, hvorvidt dette produkt også bliver gratis eller ej.
Endelig lovede Gates en ny version at Internet Explorer - selskabets browser, der længe har været klandret alvorligt for sine sårbarheder, der udnyttes af hackerne og andre kriminelle.
Den nye Explorer kan dog kun bruges af dem, der kører Windows XP, opdateret med Service Pack 2, pointerede Bill Gates, der var meget sparsom med oplysninger om de konkrete sikkerhedsforbedringer i den bebudede Internet Exporer 7.0. Første betaudgave af browseren forventes til sommer.
Konferencen havde trukket godt 11.000 sikkerhedsfolk til Mosconecentret i San Francisco, der også var rammen for en udstilling med 275 deltagende virksomheder. Gates tale med løftet om gratis spyware gav imidlertid mange af konferencedeltagerne et deja vue tilbage til den gang, hvor Microsoft tog livet af browserpioneren, Netscape, ved at forære sin egen browser væk.
- Vi mener, at antispyware bør være til rådighed for alle, lige som Windows Update (autmatisk opdatering af Windows, red.). Spyware skal plukkes væk før det bliver alvorligt, sagde Bill Gates som begrundelse for beslutningen om at forære softwaren væk.
Antivirus mod betaling
Men antivirussen fra Microsoft bliver dog ikke gratis. Det fortalte direktør Amy Roberts, der står i spidsen for Microsofts sikkerhedsforretning og teknologienhed, efterfølgende til IDG News Service.
For verdens største it-sikkerhedsselskab, Symantec må dette budskab blive modtaget med lettelse. Selskabets topchef, John Thompson, ønsker imidlertid ikke at kommentere konkurrencen ud over, at Symantecs software på ethvert tidspunkt vil kunne slå Microsofts.
-Microsoft havde lovet det til sommer. Nu udskydes det, så det fortæller bare, at Microsoft ikke har det så let, sagde John Thompson efterfølgende på et pressemøde. Han afventer at se konkurrentens produkt, før han vil udtale sig nærmere.
Symantec får i dag halvdelen af sine indtægter fra antivirus til forbrugerne. Andelen vil dog blive reduceret til en fjerdedel, når det bebudede 13,5 milliarder dollars opkøb af Veritas, der står bag software til back up og restore, falder på plads.
Symantec har måttet se aktiekursen falde med 25-30 procent dels på grund af Veritas-opkøbet, dels på grund af Microsofts entre på sikkerhedsmarkedet.
Sent ude
Men Symantec er selv sent ude med en tilstrækkelig god antispywareløsning til virksomhedskunder.
Hvad de i dag tilbyder fanger alt for lidt af den kode, som lirkes ind på pc'erne via e-mails eller web-steder.
Spyware holder øje med, hvad der sker på pc'en, og rapporterer det tilbage til bagmændene. I værste fald kan det bidrage til, at følsomme informationer stjæles. Symantec kommer med sin løsning, der er integreret med selskabets antivirus, til marts.
Også den anden store spiller på it-sikkerhedsmarkedet, McAfee, kommer med antispyware til virksomheder, og ligeledes Shavlik Technologies, der kommer fra en helt anden gren af sikkerhedsmarkedet, nemlig patch management. Shavlik-softwaren styrer udbedring af sårbarheder på tværs af platforme, være det sig Microsoft, Linux eller en tredje.
Direktør Mike Marsilio fra Shavlik betegner lanceringen af det helt anderledes produkt som et naturligt trin. Er det lykkedes for et stykke spyware at blive installeret, så er der en sårbarhed, der skal patches. Antivirus er også med i planerne, men her satses tilsyneladende på et samarbejde med eksisterende spillere på området.
Mike Marsilio giver i øvrigt ikke meget for Microsofts antispyware, der er baseret på opkøbet af Giant Company Software i december. Han henviser til, at Microsoft lover at frede firmaer, der "nøjes" med såkaldt adware - altså kode, der kun bruges til målrettet styring af reklame over for pc-brugeren.
Ifølge Marsilio er det lykkedes for mindst ét af firmaerne, der er kendt for at placere spyware på pc'en, at blive slettet fra listen over "forbudte" afsendere af kode.
Men spyware er et meget varmt emne for tiden. Ifølge analysefirmaet Forrester, vil 65 procent af de amerikanske virksomheder købe antispyware i år. Dermed bliver den kategori af produkter den mest efterspurgte overhovedet.