PBS står endnu engang til dumpekarakter hos organisationen Dansk Handel og Service.
Medlemmer med netbutikker klager over, at de går glip af julesalg, fordi it-problemer hos PBS - som beskrevet på Computerworld Online fredag - indimellem blokerer for kundernes betalinger.
- Det er en uholdbar situation. Både i den fysiske verden, hvor der er problemer med chippen på Dankortet, og den elektroniske verden, siger direktør Kim Munch Lendal, Dansk Handel og Service.
- Timingen er elendig. Vi står over for årets travleste periode, og PBS og bankerne er ikke parate til at levere varen. Det hele rejser det spørgsmål, om de forvalter det monopol, som de de facto sidder på, forsvarligt, tilføjer direktøren.
Nettets travleste blomsterbutik, Interflora, er blandt de ramte. Flere kunder er blevet smidt af systemet, når de forsøgte at betale for blomsterne - senest i går.
Blomsterkunder advares
- Sådan noget må simpelthen ikke ske. Nu har vi sat en advarsel om, at PBS har problemer med at håndtere kortbetalingerne, op på vores web-sted, siger Jan Oppermann, markedschef hos Interflora.
PBS har orienteret Jan Oppermann om, at der arbejdes på højtryk for at få løst problemerne. Men meget tyder på, at løsningen først er på plads efter jul.
It-direktør Dainis Krastins fra Payment Business Service, PBS, ser sammen med teknikerne lige nu på, hvorvidt en forbedret løsning får løst alle problemer, oplyser firmaets informationsafdeling.
Dainis Krastins sagde i fredags til Computerworld Online, at PBS var blevet overhalet af e-handlens succes, og ifølge informationsafdelingen har han p.t. ikke mere at tilføje.
Støt vækst
Men væksten i brugen af nethandelen har været ganske støt, i hvert fald til og med i årets tredje kvartal, hvor antallet af Dankort-betalinger på nettet lå på 3,2 millioner. Det viser statistikker på PBS's web-sted.
Dermed har ledelsen altså haft de bedste muligheder for at få prognoser over belastningen og dermed for i god tid at få udvidet kapaciteten.
Problemet ligger ifølge PBS's skriftlige beskeder til netbutikkerne i, at PBS ikke i tide har sørget for tilstrækkeligt mange forbindelser, der kan håndtere de krypterede betalingstransaktioner fra netbutikkerne.
"Problemet ventes senest at være løst i løbet af 1 til 2 uger", lyder beskeden, som netbutikken www.peterspris.dk fik. Butikken, der har fokus på hvidevarer, er også ramt.
Over 1.500 netbutikker ramt
Hos DIBS A/S, der håndterer den praktiske side af netbetalinger for 1.500 af landets netbutikker, vækker PBS's forklaring om, at man er blevet overhalet af succesen, undren.
-Der er ikke sket nogen eksplosiv udvikling i nethandlen i Danmark. Vi har en vækst i det antal af betalingstransaktioner, som vi sender videre til PBS, på seks til otte procent om måneden, og sådan har det været i vores seks første leveår, siger Jon Wickmann, administrerende direktør for DIBS, der modtager mange vrede opkald fra netbutikkerne.
- Når vi forklarer dem problemet, retter de vreden mod PBS, og det er simpelthen heller ikke godt nok, siger Jon Wickmann, der ellers er tilfreds med PBS-samarbejdet.
Dankort-monopol
DIBS og netbutikkerne har ikke andre steder at gå hen, når det gælder Dankort-transaktioner. Kun PBS har en løsning. For øvrige kort, såsom Mastercard, Eurocard og Diners, er der alternativer i andre lande, herunder i Sverige og Norge. Løsningen forudsætter dog, at en netbutik i forvejen har indgået en såkaldt indløsningsordning med den udenlandske clearingcentral.
I Sverige konkurrer flere af de store banker indbyrdes om clearingopgaven, men der findes ikke et "Svenkort" ? en pendant til Dankortet.
Lovgivningsmæssigt er der forlængst åbnet for konkurrence over for PBS, hvad angår clearing af Dankort. Der har været forlydende om, at de helt store banker herhjemme vil gå ind i konkurrencen med betalingsselskabet, som de i øvrigt selv er medejer af.
Hos Nordea har informationschef Jens Bekke dog endnu ikke hørt om konkrete tiltag til PBS-konkurrence på Dankortet nogetsteds fra.