Godmorgen folkens og velkommen til dagens morgenbriefing.
I dag kan du læse om et cyberangreb mod et fransk hospital, de faldende tech-aktier, En danske Dell-chef, der ikke år ind for en it-minister, og to tech-giganter, som igen reklamerer på Twitter.
Nyhederne er bragt af Kristoffer Ingemand.
God fornøjelse!
Cyberangreb stopper operationer på fransk hospital
Et hospital i Versailles i Frankrig måtte stoppe operationer som følge af et cyberangreb.
Det skriver Børsen.
Hospitalet måtte bruge weekenden på at flytte tre patienter, og det kan være, at flere må flyttes til andre hospitaler.
I flere måneder er forskellige hospitaler og sundhedssystemer i Frankrig blevet angrebet af hackere.
Tech-aktier har mistet mange milliarder i værdi
Det amerikanske Nasdaq Composite-indeks har mistet over 7.800 milliarder dollar i værdi over de seneste tolv måneder. Det svarer til 55.500 milliarder danske kroner, skriver Finans.
Derudover ar ingen af de store tech-giganter leveret positivt afkast i den periode.
”Vi har haft et årti eller to, hvor du har haft svært ved at slå det globale aktiemarked, hvis du ikke har investeret i teknologiaktierne, men det seneste år har været hårdt for dem, hvilket ikke er overraskende, når inflationen har været høj, og renterne er steget kraftigt,” siger Tine Choi Danielsen, der er chefstrateg i PFA, til mediet.
Dansk Dell-chef mener ikke, at en it-minister er nødvendig
Anja Monrad, der er vesteuropæisk chef for Dell, mener ikke, at der er brug for en it-minister.
Det oplyser hun til ITWatch.
Hun frygter, at en it-minister ville blive en holdeplads og en svag ministerpost, som ville blive trumlet af de større ministerier.
”Og derfor er der en afledet risiko for at hele digitaliserings og it-kompetenceområdet vil miste slagkraft fremfor at være stærkt forankret i eksempelvis Finansministeriet,” meddeler hun til mediet.
Apple og Amazon reklamerer igen på Twitter
Apple og Amazon er tilbage med annoncer på Twitter.
Det skiver Reuters.
Mange selskaber var ellers flygtet fra platformen, efter Elon Musk købte det sociale medie, men nu kommer de to tech-giganter tilbage, skriver mediet.
Det sker efter Twitters tiltag for at vinde annoncører tilbage, hvor dem, der bestiller annoncer for 500.000 dollar, får indhold svarende til en million dollar.