I mange år var special effects sædvanligvis noget med stroboskoplys og tvivlsomt fabrikerede dukker, der bevægede sig i synlige ryk.
Men da George Lucas ville skabe Star Wars, var det en prioritet for ham at få så meget som overhovedet muligt ud af A Galaxy Far, Far Away.
Også selv om pengene var små, alt skulle bygges og opfindes fra bunden og de møjsommeligt fremstillede modeller blev genbrugt til højre og venstre.
I ”Light & Magic” på Disney+ får man over seks episoder historien om, hvordan Industrial Light & Magic blev et Hollywood powerhouse.
ILM skabte ikke blot effekterne omkring Luke, Han og Leia, men bragte også de sultne dinoer i Jurassic Park, effekterne i Indiana Jones og dræberrobotten i Terminator 2 til live. Og det var kun begyndelsen.
Siden 1977 har firmaet spillet en nøglerolle i så mange produktioner, at det ikke giver mening at remse dem op – og ILM-folkene har stået bag en endeløs række nyskabelser og teknologier undervejs.
Vel at mærke længe før computergenereret grafik blev et prisbilligt stativ, man kunne hænge en uopfindsom historie op på.
Undervejs har det også kastet mindre sideprojekter som eksempelvis Photoshop af sig, ligesom praktisk taget alle, der i dag arbejder med filmiske effekter, på et eller andet tidspunkt har været en tur omkring forretningen.
Naturligvis rummer ”Light & Magic” et vist mål Hollywood-rygklapperi, hvor filmfolk fortæller hvor fantastiske andre filmfolk har været at arbejde sammen med; det hører sig ligesom til.
Men dertil får man et ret regulært indblik i, hvordan samspil mellem teknologi og kreativitet har medvirket til at gøre nogle af de mest elskede fortællinger i moderne filmhistorie til det, de er. Og det er faktisk spændende.