Afrikas største tech-virksomhed er i dyb krise.
Jumia er ofte blevet kaldt for ‘Afrikas Amazon’ og selskabet har i årevis i den grad haft vind i sejlene og har været Afrikas hidtil eneste såkaldte ‘unicorn.’
Det er udtryk for startup-virksomheder med en markedsværdi større end en milliard dollar
Det nåede Jumia for tre år siden, da selskabet blev børsnoteret på fondsbørsen i New York.
Men nu er bøtten vendt.
Jumias aktiekurs er droppet med 60 procent siden nytår, og selskabet har sat begge de to CEO’er og stiftere, Jeremy Hodara og Sacha Poignonnec på porten og har nu indledt en omfattende omstrukturering.
Ind er istedet ifølge Financial Times kommet den tidligere McKinsey-mand Francis Dufay, som har fået til opgave at rette skuden op.
Jumias forretning minder meget om Amazon og kinesiske Alibaba med vægt på e-handel med forskellige rabat- og leverings-ordninger.
Meldingen er nu, at selskabet vil fokusere på sine kerneydelser og lukke for alle forretningsområder, som ikke er profitable, ligesom der skal skrues markant ned for al marketing.
Jumia har haft fysiske afdelinger i 11 lande, mens e-handelsplatform har været tilgængelig i samtlige lande i Afrika undtagen Sydafrika, men selskabet har nu stoppet alle ekspansions-planer og har blandt andet trukket sig ud af Cameroun, Tanzania og Rwanda.
Nu lukker selskabet ned for e-handelsplatformen i yderligere syv lande.
Ifølge Financial Times vil Jumia fremover satse på blandt andet de store hovedmarkeder i Afrika, som er Nigeria, Marokko og Elfenbenskysten, hvor Francis Dufay har kontor.
Desuden lukker selskabet ned for al levering af fødevarer, skruer op for betingelserne, der kan sikre gratis levering - som iøvrigt fremover alene kommer til at gælde modtagere i større byer.
Francis Dufay meddeler desuden, at han forventer, at samtlige Jumias direktører og topchefer i den kommende tid vil relokere til det afrikanske kontinent.
Jumia har hidtil haft registreret hovedkvarter i Berlin, mens udviklingsafdelingen har holdt til i Porto og ledelsen i Dubai.
Selskabet ser fortsat store vækstmuligheder på det afrikanske kontinent, hvor under en procent af detail-handlen i dag foregår online.
Udviklingen hæmmes dog af lav internet-penetration, dårlige veje og en generel modstand mod at handle online, skriver avisen.
Jumia meddeler, at selskabet har 3,1 millioner aktive brugere. Omsætningen landede i fjor på 50,5 millioner dollar, hvilket svarer til en stigning på 18,4 procent på et år.
Selskabet har samlet set brændt mere end en milliard dollar af på ekspansion og udvikling siden etableringen for 10 år siden.