Godmorgen fra Computerworld.
Her får du overblikket over it-nyhederne denne torsdag morgen, i dag serveret af Alexander Haslund.
IT-Branchen flyttet til nyt domicil og byder på kaffe
Interesseorganisationen for it-virksomheder IT-Branchen siger farvel til historiske Børsen på Slotsholmen i København.
Efter mange år i den fine renæssancebygning opført i 1620'erne af Christian IV er IT-Branchen blevet så store, at der skal større lokaler til.
IT-Branchen er ny flyttet til 3. sal i De Danske Sukkerfabrikker på Langebrogade 3D.
"Hvor facaden prydes af et kæmpe relief med fugl Fønix. En mytologisk figur, der ligesom it-branchen, evner hele tiden at genopstå og forny sig selv. Og stadig kun få hundrede meter fra Børsen og Christiansborg," skriver IT-Branchen på sin Linkedin-profil.
"Kig forbi vores nye lokaler i sukkerfabrikken. Så giver vi en kop fantastisk kaffe," lyder opfordringen videre.
Her er den første vinder af Grunddataprisen
Den første vinder af den nystiftede Grunddatapris er netop kåret til et stort event på Naturhistorisk Museum.
Prisen er gået til E-nettet, for deres løsning Ejendomsdata 2.0.
Det skriver IT-Branchen.
Med Ejendomsdata 2.0 kan ejendomsmæglere som noget nyt få adgang til viden om klimaets påvirkning af en ejendom og dermed dens pris – både i form af den aktuelle klimamæssige situation og indikationer for, hvordan klimaforholdene vil udvikle sig over tid.
Dommerpanelet, der består af Kristian Møller, direktør i Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, Natasha Friis Saxberg, direktør i IT-Branchen og Pernille Kræmmergaard, direktør i DI2X, modtog 12 indstillinger til Grunddataprisen, og havde nomineret følgende tre virksomheder:
- E-nettet, for deres Ejendomsdata 2.0 der giver et samlet datagrundlag til eksempelvis ejendomsmæglere og pengeinstitutter
- Geomatic, for deres segmenteringsværktøj Conzoom, der gør det muligt at målrette kommunikation til husstande og deres beboere
- Resights, for deres værktøj for udstilling af ejendomsdata til blandt investorer og ejendomsudviklere.
EG leverer løsning til håndtering af indefrosne regninger
Fra 1. november har danske forbrugere mulighed for at indgå aftaler med deres forsyningsselskab om at indefryse en del af deres energiregning.
Afregningssystemerne er i flere tilfælde leveret af EG, og i en meddelelse skriver it-selskabet, at løsningerne er klar til at håndtere opgaven.
Opgraderingen af EG's afregningssystemer er samtidig i de fleste tilfælde sket uden en meromkostning for energiselskaberne, da lovvedligehold typisk er en del af standardkontrakten, lyder det.
Det er blandt andet EG's afregningsløsninger Xellent og SonWin, som nu understøtter indefrysningsordningen.
Indefrysningsordningen betyder, at der er fastlagt et loft over, hvor høj prisen på el, gas- og fjernvarme bliver i en periode. Privatkunder får derfor mulighed for midlertidigt at indefryse en del af energiregningen og afdrage lånet til energiselskabet over en årrække.
Det er en midlertidig og frivillig indefrysningsordning for udgifter til el, gas og fjernvarme over et fastlagt loft.
Danskerne er trætte af it-problemer
Hver tredje danske kontoransat oplever, at it-problemer er en væsentlig kilde til frustration og spildtid i deres hverdag.
Hertil bruger 30 procent mere end 10 minutter om ugen på it-problemer, eksempelvis på at computeren ikke vil starte, at man ikke kan få adgang til servere eller programmer og applikationer, der ikke vil åbne.
Det viser en ny undersøgelse om danske kontoransattes arbejdsglæde, produktivitet og it-sikkerhed fra HP i samarbejde med analyseinstituttet Norstat.
"It-problemer giver panderynker hos mange danskere. Det skaber naturligt nok frustration, og sætter en stopper for at arbejde produktivt," lyder det Peter Møller Kristensen, direktør i HP Danmark, i en meddelelse.
"Og med den moderne arbejdsplads, hvor der skal være fleksibilitet til at arbejde hvor som helst, er velfungerende it-udstyr kun blevet endnu mere presserende og et afgørende parameter for medarbejderes arbejdsglæde," fortsætter han.
Undersøgelsen er baseret på en måling blandt 1.012 kontoransatte danskere.
Peter Møller Kristensen træder i øvrigt tilbage som direktør for HP Danmark 1. november.
Danske Bank ejer nu mere end fem procent af NNIT
Danske Bank er ny stor aktionær i NNIT. I en meddelelse fra det danske it-selskab lyder det, at Danske Bank indirekte ejer 5,15 procent af NNIT.
Det nye store ejerskab sker samtidig med, at Danske Bank og en række selskaber under Danske Bank har justeret i det samlede ejerskab af Netcompany.
I en meddelelse fra Netcompany fremgår det, at Danske Bank nu ejer direkte og indirekte via Danica Pension Livsforsikringsaktieselskab 3,52 procent af aktierne i Netcompany.
Derudover lyder det, at Danske Bank Direkte og indirekte via Danica Pension Livsforsikringsaktieselskab, Investeringsforeningen Danske Invest, Investeringsforeningen Danske Invest Select, Kapitalforeningen Danske Invest Institutional og Sicav Capital LUX ejer 4,99 procent af aktier.
Ved seneste medddelelse var Danske Banks direkte og indirekte ejerskab af Netcompany 6,09 procent.
Dstny køber tysk selskab
Den europæiske udbyder af virksomhedskommunikation Dstny køber tyske easybell, der leverer cloud-baseret PBX og VoIP-telefoni til B2B-kunder.
Det sker for at opnå paneuropæisk dækning, skriver Dstny i en meddelelse til Computerworld.
"Med easybell ombord tilføjer vi ikke kun Tyskland som et land, et af de mest spændende markeder i Europa. Vi tilføjer også enestående mennesker og talenter til vores gruppe. easybell er år foran med deres digitale mindset og deres evne til at sælge produkter online," lyder det fra Daan De Wever, direktør i Dstny Group.
Dstny har hovedkontor i Bruxelles, 800 ansatte i syv europæiske lande og en årlig omsætning på næsten 190 euro millioner i 2021.
Telenor taber tusindvis af mobilkunder
Norskejede Telenor har mistet 37.000 mobilkunder i løbet af det seneste år, skriver Mobilsiden.dk.
I tredje kvartal af 2022 havde Telenor 1.651.000 mobilkunder. I 3. kvartal 2021 lød det antal på 1.688.000. Dog taber Telenor kun 4.000 mobilkunder sammenlignet med 2. kvartal.
I bredbåndsforretningen går det noget bedre, hvor Telenor hiver 5.000 ekstra kunder ind og nu samlet har 118.000 kunder.