Mens Netflix synes at ville forsøge at presse priserne op på sin abonnementer, ville det være nærliggende i stedet at se til tjenestens varslede reklamefinansierede tjeneste.
Der er dog et væsentligt aber dabei: Tjenesten vil efter alt at dømme ikke blive en gratis omgang, med spredte annoncer flettet ind i de streamede programmer.
Ifølge finansmediet Bloomberg vil den reklamefinansierede model debutere til en pris mellem syv og ni amerikanske dollar. Omregnet til danske kroner svarer det til mellem 52 og 67 kroner per måned.
I forhold til de nuværende streaming-tilbud, vil det dog give en vis besparelse, da Netflix tager 9,99, 15,49 og 19,99 for henholdsvis basis, standard og premium-pakken på det amerikanske marked.
Brugere af den reklamefinansierede vil ifølge netmediet The Verge også savne noget af det indhold, som de nuværende Netflix-brugere nyder godt af.
Selve annonceringen vil optræde både imellem og i selve programmerne, som streames. Netflix skulle ifølge mediet sigte efter at give fire minutters reklame-afbrydelser per streamet time.
Samtidig vil muligheder såsom offline-streaming ikke være tilgængelige for reklamefinansierede abonnenter.
Netflix’ reklame-baserede streaming-pakke forventes at gå i luften en gang i starten af 2023.