Den markante bil-producent og tech-virksomhed Tesla er rendt i nogle massive produktionsvanskeligheder – til trods for at selve produktionstallet er steget markant i forhold til samme periode sidste år.
Det fremgår af selskabets seneste kvartalsopgørelse for andet kvartal 2022.
Mens selskabet er lykkedes med at fremstille 25,3 procent flere elbiler end i andet kvartal 2022, er produktionen i mellemtiden faldet med 15 procent i forhold til de to seneste trimestre.
Således er det blevet til et styktal på 258.580 biler (hvoraf model 3 og Y tegner sig for omkring 94 procent), mod henholdsvis sidste kvartal 2021 og første kvartal 2022, hvor selskabet fremstillede henholdsvis 305.840 og 305.407 biler.
Dykket i produktionen kommer samtidig med, at Tesla i marts 2022 indviede sin nye ’Gigafactory’ i Berlin. Selskabets første kæmpefabrik på europæisk jord.
’Gigantisk pengebål’
Bag de faldende produktionstal er massive problemer med at holde fabrikkerne i gang, hvilket har fået rigmanden og administrerende direktør Elon Musk til at omtale dem som ’gigantiske penge-bål’.
”Både Berlin og Austin fabrikkerne er gigantiske penge-bål i øjeblikket. De lyder som et kæmpebrøl af penge, der bliver brændt,” siger han og forklarer:
”Det er fordi der er tonsvis af udgifter og nærmest ikke noget output. At få Berlin og Austin i omdrejninger og få Shanghai tilbage i fuld sving er vores altovervejende opgave. Alt andet er egentlig bare småting.”
I selskabet Berlin-fabrik kniber det med at få udstyret til at fremstille de særlige 2170 batterier i sving, da nøglekomponenter er ’fanget i en havn i Shanghai’, lyder det.
Kinesisk lockdown plager
Teslas fabrik i Shanghai har samtidig været plaget af flere corona-relaterede lukninger, ovenpå flere lockdown-bølger i den kinesiske hovedstad.
I 2021 flyttede Elon Musk sit hovedkontor fra Californien til Texas og truede med at flytte selskabets fabrik fra Fremont, hvis ikke selskabet blev mødt af mere lempelige corona-restriktioner.
Elon Musk har i midlertidig ikke tilkendegivet nogen intentioner om at flytte sin kinesiske fabrik ovenpå de kinesiske nedlukninger.