Stofa, der er en del af den danske tele- og energikoncern Norlys, bliver i øjeblikket misbrugt i et phishing-angreb.
Det skriver Norlys i en pressemeddelelse.
Her forsøger svindlere gennem falske, men vellignende e-mails at lokke Stofa-kunder til at oplyse deres kontooplysninger.
Modtager henvendelser dagligt
I mailen skriver svindlerne, at kunden i marts ved en fejl har betalt sin Stofa-regning to gange, og derfor skal oplyse sine kontooplysninger så pengene kan blive tilbagebetalt.
Norlys oplyser, at selskabet flere gange dagligt modtager henvendelser fra kunder, der modtaget de falske mails.
”Vi oplever desværre af og til phishingforsøg, der misbruger vores brand i forsøget på at franarre folk for eksempel deres kontooplysninger. De mails, vi ser i øjeblikket, er særligt vellignende, og derfor vil vi gerne advare vores kunder mod at hoppe på svindelnummeret. Er kunderne i tvivl, om en mail rent faktisk stammer fra os, er de naturligvis altid velkomne til at kontakte vores kundeservice,” siger Henrik Simonsen, direktør for Kundecentrum i Norlys Digital, ifølge en pressemeddelelse.
Ifølge Norlys er de falske mails, selvom de er vellignende, relativt nemme at spotte, hvis man ved, hvad man skal kigge efter.
For det første oplyser Norlys, at de pågældende phishing-mails indeholder adskillige sprogfejl, og derudover er de ikke afsendt fra hverken Norlys eller Stofas internetdomæner.
I stedet kommer de mange svindelmails fra adressen noreply-8184363606@nomu.tokyo.