Selskaber som Amazon og Zalando løber med størstedelen af pengene, når danske forbrugere handler på nettet.
Samtidig er det til sammenligning forsvindende få udenlandske kunder, der gør brug af de danske webshops.
Det viser en analyse fra DI.
I løbet af 2021 handlede de danske forbrugere for 64,5 milliarder kroner i udenlandske webshops, mens udenlandske kunder købte danske vare på nettet for 9,3 milliarder kroner.
"Vi har aldrig før set så stort underskud på e-handelsbalancen. Problemet er, at vi går glip af eksportindtægter til landet, hvilket er temmelig ærgerligt, da Danmark jo traditionelt er et stærkt eksportland – bare ikke når det gælder eksport via nettet," Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI i en meddelelse om tallene.
Den danske erhvervsorganisation opfordrer derfor de danske virksomheder til at skrue gevaldigt op for salget gennem de digitale kanaler. Særligt over for kunderne i udlandet.
"Heldigvis har danske virksomheder gode muligheder for at rette op på balancen ved at styrke deres digitale salg – særligt til udenlandske kunder. De skal bruge deres erfaringer fra traditionel eksport og e-handel til at øge deres indtjening med e-eksport," lyder det fra Jacob Kjeldsen.
Det er ellers ikke fordi de danske forbrugere ellers holder sig tilbage med at bruge penge på nettet. En opgørelse fra Nets viser, at danskernes forbrug online steg med 11 procent i løbet af 2021.