Danske forbrugere kigger stadig særligt online, når de skal købe nye vare.
I 2021 steg handlen på nettet med 11 procent sammenlignet med året før, hvor flere online-virksomheder oplevede en stor stigning.
Det viser tal fra betalingskæmpen Nets.
I løbet af hele 2021 brugte danske forbrugere 107,8 milliarder kroner på e-handel.
"2021 blev året, hvor en del af vores e-handel blev normaliseret igen ovenpå et turbulent 2020 og hvor flere kategorier fortsatte væksten. Vores forbrug er endnu ikke på samme niveau som før corona, men det skyldes udelukkende rejsebranchens nedgang. Det er tydeligt, at salget af services og de fysiske varer online er buldret frem de seneste to år på grund af corona," forklarer Henriette Dunkjær Andersen, der er Head of Sales hos Nets Group i en pressemeddelelse.
Det er særligt fysiske varer, der bliver solgt rigtig meget af på nettet. Især tøj, sko og interiør er i høj kurs, når danskerne handler online.
I alt stiger salget af fysiske varer på nettet med syv procent sammenlignet med året før.
Det er dog ikke alle steder, at antallet af solgte vare på nettet stiger. Samtidig med at mundbind og afstandskrav forsvandt fra det lokale supermarked, så er købet af dagligvarer også faldet, viser tallene fra Nets.
"Det er forventeligt, at danskerne har haft en interesse for at komme ud i fysiske butikker igen ovenpå corona-nedlukninger. Men derfor er der stadig mange, der har holdt fast i onlinehandlen, fordi de har lært, hvor nemt og bekvemt det er," siger Henriette Dunkjær Andersen.