Klokken 5 om morgenen den 24. februar blev øst- og centraleuropæiske kunder hos det amerikanske satellit-internet-firma Viasat ramt af et formodet cyberangreb.
Det skete således samtidig med, at Rusland igangsatte sin invasion af Ukraine.
De tyske cybersikkerhedmyndigheder BSI vurderer nu ifølge flere tyske medier, at angrebet har relation til krigen.
Det skyldes ifølge nyhedsmagasinet Spiegel både tidssammenfaldet, men også at tjenesten blandt andet anvendes af det ukrainske militær.
Ramt af skadelig software-opdatering
Angrebet skete ifølge Speigel via en softwareopdatering, der ødelagde brugernes modemmer.
Det fik den konsekvens at brugerne af Viasat KA-SAT-tjeneste mistede deres internet-adgang.
Det har ikke blot påvirket brugere i Ukraine, men ifølge Spiegel har det også ramt mere end 3.000 vindmøller i Tyskland, der gør brug af den satellit-baserede tjeneste.
Vindmøllerne kan stadigvæk producere strøm, men de kan ikke længere fjernvedligeholdes.
Nyhedsprogrammet Tagesschau på den tyske tv-station ARD kan desuden berette, at også kommandovogne som bruges af det tyske brandvæsen er blevet ramt det formodede cyberangrebet, og derfor ikke længere kan bruge det satellit-baserede internet til kommunikation.
Tusindvis af brugere ramt
Den franske avis Le Parisien kan ligeledes berette, at cirka 9.000 franske kunder hos det Orange-ejede internet-selsakb Nordnet er blevet ramt af nedbruddet.
Ifølge den franske avis er i alt 40.000 brugere af den satellit-baserede internettjeneste i Tyskland, Frankrig, Ungarn, Grækenland, Italien og Polen blev ramt.
Viasat er en californisk virksomhed og har intet at gøre med den nordiske medievirksomhed af samme navn.
Selskabet oplyste i sidste uge, at den havde været udsat for et delvis nedbrud af sit netværk, hvilket blandt andet påvirkede kunder i Ukraine og andre dele af Europa, som brug selskabets europæiske KA-SAT-netværk.
”Vi efterforsker og analysere vores europæiske netværk og systemer for at finde hovedårsagen, og vi tager i øjeblikket yderligere tiltag, der skal forhindre, at yderligere problemer opstår, mens vi forsøger at genskabe tjenesten for de ramte kunder,” lød det fra selskabet.