Bøder til e-butikker uden fortrydelsesret

Nu vanker der bødestraf til butikker på nettet, der ikke følger reglerne. Den nye forbrugeraftalelov understreger e-butikkers pligt til at oplyse om kundens fortrydelsesret. Men branchen tvivler på effekten hos fuppende butikker.

Der vanker fremover kontant afstraffelse til netbutikker, der ikke oplyser, at kunderne har mindst 14 dages fortrydelsesret på varerne.

Og den information skal falde, allerede inden købet er gennemført.

Sådan er reglerne i den netop vedtagne forbrugerlov, og dermed kan luskede e-butikker ikke længere snige sig udenom ansvaret.

Hvis butikken ligefrem påstår, at kunden ikke har ret til at fortryde købet, så falder hammeren nemlig også.

Forbrugeren har i langt de fleste tilfælde ret til at returnere en vare og få pengene tilbage, og reklamationsperioden på to år gælder også på nettet.

Uvidenhed, ikke fup
Forbrugerklagenævnet modtager dagligt adskillige henvendelser fra ærgerlige forbrugere, der har oplevet, at e-butikker ikke har levet op til deres forpligtelser.

Annelise Fenger er vicedirektør i Forbrugerstyrelsen, og hun mener, at forbrugeraftaleloven beskytter forbrugerne godt, men at det har knebet gevaldigt for nogle e-butikker med at leve op til kravene.

- Reglerne om oplysning har været gældende hele tiden, men bødestraf virker nok fremmende, siger hun.

Cowboys skader branchen

På den anden side af disken står FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

- Vi er glade for, at der er kommet en mere striks lovgivning. Branchens cowboys skader jo os andre, når de ikke opfører sig ordentligt, siger Gert Birnbacher, der er bestyrelsesmedlem i FDIH og digital ølhandler.

Medlemmerne af FDIH er primært etablerede virksomheder, og foreningen har været med til at udvikle E-mærket, der gives til ansvarlige websteder.

FIDH's direktør, Morten Kamper, er også begejstret for stramningen, men han er ikke sikker på, om lovgivningen er nok til at holde e-handlens brodne kar i skak.

- Det har en vis motiverende effekt, men jeg tror ikke, at loven vil få dem til at ændre adfærd. Men den vil give forbrugerne mere tillid, mener Morten Kamper.

Dyrt for små butikker

Den øgede forbrugersikkerhed er dog ikke gratis. Især små e-butikker vil kunne mærke de nye krav, mener Gert Birnbacher.

- Spekulanter har et kort perspektiv i alle brancher, både på nettet og udenfor. Det koster penge at beskytte forbrugerne, og det kan være dyrt for mindre virksomheder. Mange gange opfører en virksomhed sig suspekt af nød, vurderer han og understreger, at det naturligvis ikke er acceptabelt.

Nogle virksomheder finder fortrydelsesperioden for lang, og at varens værdi falder efter salg, og derfor kan det være fristende at opstille egne kriterier.

- Men der skal ikke være to sæt regler. De små virksomheder skal følge de store på det her punkt. De skal overholde loven og informere forbrugerne, siger Morten Kamper.

Og loven er som sådan bare et minimum. Butikkerne kan sagtens yde endnu bedre service, hvis de vil.

For eksempel gælder oplysningspligten ikke, når man sælger fødevarer, men en del e-købmænd vælger alligevel at strække sig længere end loven kræver.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere