Siden midten af 1990'erne har Microsoft forsøgt at komme på fjernsyns-markedet på den ende eller den anden måde. Og nu er det lykkedes.
Microsoft har nemlig indgået en omfattende aftale med Comcast, der er en af USA's største leverandører af telefoni, net og kabel-tv med over 21 millioner kunder.
I første omgang involverer aftalen en million kabel-abonnenter i den amerikanske stat Washington. De vil kunne få en særlig kabelboks med Microsofts TV Foundation Edition 1.7.
Spil og portaler
Boksene har blandt andet digital video optagefunktioner, så programmerne kan optages, pauses og gemmes. Der er en interaktiv programguide, og udvidede muligheder for video-on-demand, ligesom softwaren giver brugerne adgang til online-spil og lokale portaler.
Det er ikke kun de nye, avancerede bokse, der vil kunne bruge funktionerne ? softwaren vil downloade sig selv til ældre kabelbokse via Comcast-nettet i løbet af de kommende måneder.
Aftalen med Comcast kommer på et tidspunkt, hvor Microsoft opruster kraftigt på underholdnings-hjemmefronten, og selskabet regner med at indgå lignende aftaler med andre kabelfirmaer i den kommende tid.
I Italien vil Microsoft teste næste-generations IPTV ? TV gennem bredbånd ? hos Telecom Italia.
På samme tid vil TV-fabrikanterne Tandberg og Thomson integrere Microsofts IPTV-teknologi i dekodere.
For nyligt lancerede Microsoft tredje version af styresystemet Media Center. Det skete i et samarbejde med Dell, HP, Toshiba med flere.
Styresystemets applikationer kan erstatte alle musik- og videoapparater i hjemmet. Microsoft har allerede indgået aftaler med 15 elektronikproducenter om levering af apparater, der understøtter Media Center.
Microsoft forventer, at fremtidens killer-produkt er en samlet enhed, der kan håndtere al elektronisk underholdning.