Der vil være fri adgang for udviklere, der opfylder privatlivs- og sikkerhedsstandarder i Microsofts app-butik i fremtiden. Og tech-kæmpen vil ikke kræve, at udviklere bruger et proprietært betalingssystem.
Ovenstående er nogen af de nye markedsprincipper, som Microsoft vil føre i sin app-butik Microsoft Store. Det skriver The Wall Street Journal.
Og det er helt nye toner fra industrien.
Principperne er et svar på bekymringer rejst af app-udviklere og lovgivere, som mener, at app-butikker drevet af techgiganter som Microsoft, Apple og andre lignende aktører hæmmer konkurrencen og tager en alt for høj bid af indtægterne for de enkelte apps til sig selv.
Tidligere har eksempelvis Apple argumenteret for, at man ikke kan stå inde for hverken brugernes sikkerhed eller privatliv, hvis Apple lukker op for andre kanaler end app-butikken App Store på sine enheder.
"Vi er mere fokuserede på at tilpasse os regulering end at kæmpe imod den," siger Microsofts præsident Brad Smith på en møde onsdag.
Smith fortalte også, at han havde set app-butikkens politikker med amerikanske lovgivere og modtaget "en positiv reaktion." Han identificerede ikke disse lovgivere nærmere.
Principperne åbner Microsofts muligheder for at tilbyde sin nye spilbutik på enheder, som den ellers ikke ville kunne være tilstede på.
En anden årsag til, at Microsoft er interesseret i dette lille ryk fra giganternes monopol på markedet, er fordi, at selskabet ønsker at få godkendelse til deres blockbuster-opkøb af Activision Blizzard., der blandt andet er kend for at producere spillet "Call of Duty".
Købet for 68,7 milliarder dollars, som blev annonceret i sidste måned, var den største spilindustriaftale i historien.
"Vores mål er at bygge det, der kaldes en universel butik for spil," siger Smith om målet med opkøbet.
"Med andre ord, en butik, som alle kan få adgang til på enhver enhed på enhver platform for at købe eller downloade ethvert spil, som en udvikler vælger."