I intet andet europæisk land er virksomhederne så vilde med at sælge digitalt, som tilfældet er Danmark.
For ifølge Berlingske viser en ny analyse fra Sydbank, at Danmark 38 procent af de danske virksomheder i dag sælger sine produkter digitalt, hvilket er den største andel i Europa
De danske virksomheder har følge Beringske gennem mange år primært haft fokus på det danske marked, og derfor kan der være et stort uudnyttet eksportpotentiale.
"De danske virksomheder er rigtig gode til e-handel. Faktisk ligger de danske virksomheder nummer ét i EU, når man ser på andelen af virksomheder, der har e-salg. De danske e-handelsvirksomheder har dog primært haft fokus på det danske hjemmemarked, mens de har været varsomme med at rette blikket mod udlandet. Det manglende fokus på udlandet har betydet, at Danmark i en årrække har været blandt de absolutte bundskrabere i EU, når det kommer til andelen af e-handelsvirksomheder, der har salg til udlandet. De seneste tal fra Eurostat (EUs statistiske kontor, red.) peger dog på, at dette billede er ved at ændre sig,” siger Morten Laugesen, erhvervsøkonom i Sydbank, til Berlingske.
Ifølge Sydbank analyse er det i dag 38 procent af alle danske e-handelsvirksomhed, der eksporterer til udlandet. I 2017 var tallet 31 procent.
Sydbanks definition af e-handel indbefatter ifølge Berlingske salg via hjemmeside, app og via markedspladser som eksempelvis Amazon, eBay eller Alibaba.