Godmorgen kære læser og velkommen til Computerworlds morgen-briefing den 12. januar 2022.
Dagens nyhedskomplet serveres af morgenbestyrer Niels de Boissezon.
Tidligere Microsoft-chef anbefaler et frasalg af Office og Windows
Den tidligere Microsoft produkt- og handelschef Ben Slivka ser en ræson i, at hans tidligere virksomhed vender ryggen til de ellers så karakteristiske forretningsområder for selskabet: Kontorpakken Office og styresystemet Windows.
I stedet fortæller han i et interview med finansmediet CNBC, at Microsoft bør fokusere mere entydigt på sin cloud-forretning, Azure.
Den tidligere Microsoft-direktør peger på, at selskabet på den vis kan sikre, at interne uenigheder mellem afdelinger ikke står i vejen for Azures vækst.
Her nævner han, hvordan Windows-afdelingen tidligere har spændt ben for den engang gryende smartphone-forretning:
”Folk der drev Windows-forretningen tvang mobil-afdelingen i en kasse og dikterede hvad de skulle gøre, […] De havde deres lille ’Start’-knap og andet bullshit, Microsoft endte med at genstarte mobilforretningen tre gange og til sidst opgav mobilforretningen og -udviklerne bare helt,” fortæller han.
Det endte med, at selskabet afskrev sin dyrt opkøbte Nokia-mobilafdelingen i perioden fra 2015 til 2019.
Ny Telia-aftale sikrer fiber-adgang til en halv million nye husstande
Teleselskabet Telia opgraderer sin fiberudrulning igennem et nyt samarbejde med fiberselskabet Fibia.
Aftalen betyder, at Telia fremover kan levere lynhurtigt fiber-baseret internet til en halv million nye husstande inden udgangen af sommeren 2022.
Når udrulningen står klar, vil Telia kunne servicere over en million husstande med fiber-forbindelser.
”At kunne levere lynhurtigt internet til familierne er en vigtig del af vores strategi, så vi er rigtig glade for den nye aftale med Fibia. Gennem den kan vi give endnu flere kunder mulighed for at vælge Telia, når det handler om at levere det hurtige og stabile internet, der er en essentiel del af hverdagen for vores kunder. Uanset om det handler om hjemmearbejde, gaming, streaming eller noget helt fjerde,” siger Telias direktør for privatforretningen Lone Kyhl Hendriksen.
Ud over fiberforbindelserne kan Telia levere internet til en omkring en million yderligere husstande igennem coax-forbindelser. Det svarer til at over 70 procent af landets husstande vil kunne få adgang til bredbånd igennem Telia.
Skat tager nyt våben i brug: Kræver digitale kasseapparater
Skattestyrelsen har siden 1. juli taget et nyt våben i brug i kampen mod sort økonomi: Krav om digitale kasseapparater til salgsregistrering.
Et halvt år efter kravets indførsel, møder tre ud af fem kontrollerede kiosker og restauranter krav om digital registrering på grund af uregelmæssigheder.
”Når vi pålægger virksomheder at benytte et digitalt salgsregistreringssystem, er det typisk, fordi vi i forbindelse med en kontrol har konstateret, at virksomheden ikke afstemmer kassen dagligt, eller fordi vi ser andre indikationer på manglende eller slet ingen registreringer af virksomhedens salg,” forklarer underdirektør i Skattestyrelsen Preben Buchholtz.
Han forsikrer samtidig at samtlige besøgte virksomheder kan forvente igen at få visit af skattemyndigheden en gang i 2022. Skattestyrelsen har igennem de seneste seks måneder foretaget kontrol i 357 virksomheder. Af disse har 215 fået påbud om at anvende digitale kasseapparater.
Fra og med 1. januar 2024 vil digital salgsregistrering være et krav i alle caféer, værtshuse, diskoteker, pizzeriaer, grillbarer, isbarer, købmænd, restauranter og døgnkiosker.
Visma opruster: Opkøber københavnsk digitalbureau
Software-leverandøren Visma er blevet et digitalbureau efter opkøbet det København-baserede digitalbureau Smartpage.
Selskabet rulles sammen med Visma eksisterende bureai Co3 i løbet af første semester 2022.
"Co3 har været på en fantastisk vækstrejse, siden de i 2018 blev en del af Visma og har i den grad formået løbende at udvide både den geografiske repræsentation såvel som leverancerne til kunderne. Med opkøbet af Smartpage etableres Co3 for alvor i Østdanmark, og vi bliver dermed en markant aktør i det nationale marked,” fortæller Lars Berthelsen, direktør for Custom Solutions Divisionen i Danmark som rummer Co3 og nu Smartpage.